TOP

‘Consument verwacht over vijf jaar 41 procent van uitgaven online te doen’

Opnieuw verwachten Nederlandse consumenten een groter deel van hun bestedingen over vijf jaar online te zullen doen. Het verwachte online omzetaandeel komt in 2027 uit op 41 procent. In 2021 deden we 34 procent van onze uitgaven online.

Beeld: HutchRock via Pixabay

De verschuiving naar online winkelen blijft de komende jaren doorzetten, zo blijkt uit onderzoek dat in opdracht van ShoppingTomorrow, het onderzoeksprogramma van Thuiswinkel.org, door GfK is uitgevoerd. Het te verwachten online aandeel stijgt de komende jaren van 37 procent in 2025, naar veertig procent in 2026 tot 41 procent in 2027.

Verschillen per branche

De groei in het online aandeel zal wel verschillen per branche. Er is met name veel groeipotentieel binnen Health & Beauty en Food/Nearfood, twee sectoren waarvan de online bestedingen al flink zijn gestegen in de coronatijd. Een op de tien consumenten geeft aan een voorkeur voor het online bestellen van voedingsproducten te hebben ontwikkeld tijdens de coronapandemie.

In de categorie  Schoenen & Lifestyle denkt de consument juist minder online te zullen gaan uitgeven. Van 60 procent in het eerste kwartaal van 2022 is er een daling naar 41 procent in 2027, al moet er in deze vergelijking wel rekenen mee worden gehouden dat er begin dit jaar nog sprake was van een lockdown. In de categorie Kleding is het verschil minder groot. Waar het online aandeel in Q1 47 procent was, verwacht de consument in 2027 46 procent online uit te geven.

Bijna één op de vijf consumenten heeft zijn voorkeur voor het winkelen van food en non-food producten veranderd tijdens de coronapandemie. Deze cijfers zien we in elke categorie, maar is het percentage is het hoogst in Kleding met 19 procent.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 53 procent van de consumenten verwacht de helft of meer van hun online aankopen over vijf jaar via de smartphone te doen. Dit was vorig jaar nog gelijk aan 48 procent. Zeven procent verwacht dat over vijf jaar alle online aankopen via de mobiel zal gaan.

Men kijkt iets minder rooskleurig naar het winkelen via voice-assistenten dan vorig jaar. 39 procent geeft aan dat over vijf jaar een groter deel van de online aankopen via voice-assistenten plaats zal vinden, tegenover 51 procent vorig jaar. Dit ondanks dat het gebruik van verschillende voice-assistenten (zoals Google Assistant en Siri) wel is gestegen.

Technologie

Consumenten staan over het algemeen positief tegenover de technologische ontwikkelingen die het winkelen vergemakkelijken en verbeteren. Er is ruimte voor verbetering als het gaat om het gebruik van technologie (bijv. schermen, mobiele devices) in winkels. De helft van de consumenten zegt tevreden te zijn over het gebruik van technologie tijdens het afrekenproces. Maar slechts een derde zegt tevreden te zijn over hoe retailers technologie gebruiken om het keuzeproces in winkels makkelijker of sneller te maken of hoe retailers informatie van hun website beschikbaar stellen in winkels.

Van alle technologieën wordt de digitale kassabon het best beoordeeld: 89 procent is positief over het gebruik hiervan in winkels. Driekwart van de consumenten denkt dat we de digitale kassabon over vijf jaar in vrijwel alle winkels gaan zien. Consumenten staan het meest negatief tegenover een onbemande winkel (39 procent). Zij hebben namelijk nog steeds een voorkeur voor de fysieke winkel als zij behoefte hebben aan informatie of advies (63 procent). Het persoonlijk contact met een medewerker draagt daarnaast het meest bij aan de relatie tussen een consument, merk of dienst.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is voor 21 procent van de consumenten een doorslaggevende factor bij het aanschaffen van producten, maar men let nog steeds op prijs bij de aanschaf van duurzame producten en minder op de aspecten waarin duurzaamheid een rol speelt (zoals materialen, land van herkomst, keurmerk, etc.). Tegelijkertijd verwacht 73 procent van de Nederlandse consumenten dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen over vijf jaar een standaard is waar in elke winkel rekening mee is gehouden.