TOP

Consument gaat online meer schoenen en kleding kopen

De online verkoop van schoenen en kleding gaat de komende jaren flink stijgen. Internationaal zal in 2022 36 procent van de aankopen online gedaan worden. In Nederland verwachten consumenten over vijf jaar 36 procent van hun schoenen en lifestyle-aankopen online te doen.

De online modemarkt zal de komende jaren blijven groeien. In 2022 zal 36 procent van de internationale consumentenbestedingen online gedaan worden, zo onderzocht Forrester. ShoppingTomorrow keek ook naar de verwachtingen voor de Nederlandse markt. Nederlandse consumenten zullen over vijf jaar 37 procent van hun totale aankopen online doen. Experts verwachten zelfs dat dat aantal op 44 procent zal uitkomen. ShoppingTomorrow deed onderzoek onder duizend consumenten én experts, uitgevoerd door Gfk. Forrester keek naar een panel consumenten uit 32 landen.

Nederland

Nederlanders denken over vijf jaar 36 procent van hun aankopen binnen schoenen en lifestyle online te doen, nu is dat 32 procent. Voor kleding is dat verschil iets groter; consumenten verwachten over vijf jaar 37 procent online aan te schaffen, tegen 26 procent nu. Experts verwachten dat het percentage nog hoger komt te liggen: 50 procent voor schoenen en lifestyle en 44 procent voor fashion. Opvallend genoeg denkt twee op de drie consumenten wel dat ze in 2023 nog net zo vaak de binnenstad bezoeken als nu

Internationaal

Volgens Forrester zullen internationaal de online bestedingen ook flink groeien. Nu ligt de online omzet op 484 miljard dollar, 27 procent van het totaal aan bestedingen. De verwachting is dat stijgt naar 765 miljard dollar (36 procent).