TOP

Consument doet kerstinkopen vaker online

Consumenten zullen dit jaar vaker online hun kerstinkopen doen in plaats van buiten de deur te gaan winkelen.

Rond de feestdagen wordt in Nederland 1,1 miljard euro uitgegeven op internet: dat is 9 eurocent van elke bestede euro. Daarmee loopt Nederland iets achter op het Europees gemiddelde. Dat blijkt uit een onderzoek dat winkelvergelijkingsite Kelkoo heeft laten doen naar de marktgegevens van winkelketens in negen Europese landen.

Lauw 
“De vooruitzichten voor de detailhandel zijn deze Kerst lauw”, zegt Pepijn Breijder, countrymanager van Kelkoo in Nederland, in het persbericht. “De piek in de weken rond de feestdagen is cruciaal voor detaillisten, aangezien veel van hen gedurende deze periode soms de helft van hun winst behalen.” De totale kerstverkopen in Europa zullen minder (0,8%) omhoog gaan dan tussen 2008 en 2009 (1,8%).

Voorspellingen geven aan dat Europese consumenten dit jaar rond de feestdagen ruim 4 miljard euro minder zullen uitgeven in fysieke winkels. Dat wordt gecompenseerd door 6,4 miljard euro extra aan internetverkopen. Nederland vertoont in het onderzoek dit jaar de grootste stijging (37%) in online verkopen, 302 miljoen euro extra. De stenen winkels zullen naar verwachting juist 200 miljoen euro inleveren.

Nederlanders
Nederlanders zullen volgens de voorspellingen het minst uitgeven tijdens de feestdagen. In de kerstperiode geven de Britten relatief het meest uit, gevolgd door de Duitsers, Zweden en Italianen.