TOP

Colette Sol en Sandra Schuurhof maken collectie voor goede doel [interview]

Ondernemer Colette Sol zet zich met haar gelijknamige schoenenmerk in voor de strijd tegen vrouwenhandel. Op Modefabriek presenteerde ze een speciale lijn met presentatrice Sandra Schuurhof, ‘CS by Sandra’, de eerste lijn binnen haar Female Freedom Collection. Een groot deel van de opbrengst wordt gebruikt om de slachtoffers te helpen.

In 2016 organiseerde stichting Comensha de reizende fototentoonstelling ‘Open je ogen!’, waarbij dertig slachtoffers van mensenhandel waren geportretteerd en anoniem hun verhaal deden. Op deze manier wilde de stichting laten zien dat mensenhandel ook in ons land voorkomt, dat het onder onze ogen gebeurt. Sol vond de verhalen schrijnend. “De geportretteerden hadden één ding met elkaar gemeen: ze hadden ooit de verkeerde persoon vertrouwd. Dat kan iedereen overkomen, ook jou en mij.”

Eigen stichting

Met haar schoenenmerk Colette Sol ondersteunt de ondernemer organisaties die zich inzetten voor slachtoffers van mensen- en in het bijzonder vrouwenhandel. Sol brengt een deel van de opbrengsten onder in een eigen stichting, die aan verschillende hulpverleningsorganisaties doneert (o.a. Free A Girl en Glowbalact). “Ik wilde iets doen dat verder ging dan een individuele schenking”, legt Sol uit. “Ik ben dol op schoenen en ontwierp van kleins af aan al eigen outfits. Het begon als een wild plan – wat nou als ik een eigen label zou opzetten waarmee ik geld in zou kunnen zamelen? Hoe meer schoenen we verkopen, hoe groter het verschil dat we kunnen maken.”

_RHV3798_HR Colette Sol Sandra Schuurhof

Winst doneren

Op Modefabriek presenteerde de ontwerper haar nieuwe lijn, ‘CS by Sandra’, een samenwerking met presentatrice Sandra Schuurhof. ‘CS by Sandra’ valt onder de speciale Female Freedom Collection, waarvan de winstmarge in zijn geheel (€80,-) naar een specifiek project gaat, in dit geval van stichting Comensha. Sol en Schuurhof ontwierpen een leren enkellaars met kleine hak (1 cm) in vier kleuren, met studs en slangenleren details en een winkelprijs van €169,95. De schoenen zijn al te koop via de eigen webshop en enkele (schoenen)winkels. Sol: “Ik hoop dat er meer retailers instappen, zodat de collectie en het doel dat we steunen meer exposure krijgen. We kunnen direct uit voorraad leveren.” Anders dan bij de verkoop via de eigen site hoeven winkeliers de winst niet af te staan. “Voor die groep hanteren we een andere marge, van 2.0.”

400 paar schoenen

Sol en Schuurhof hopen in ieder geval 400 paar schoenen te verkopen en zo €32.000 euro in te zamelen. “Dat geld wordt door Comensha gebruikt om tien doorstroomhuizen in de regio Amsterdam in te richten. Hier worden slachtoffers van vrouwenhandel opgevangen en begeleid in hun terugkeer naar de maatschappij.” Eerder financierde Sol al een speciale ‘rescue equipment’ voor undercover agenten, een horloge dat video- en geluidsopnames kan maken. “Daardoor kan er bewijslast tegen verdachten worden verzameld. Het geeft me veel voldoening dat ik hier een bijdrage aan heb kunnen leveren.”

_RHV3513_HR _RHV3701_HR

Dichterbij dan je denkt

Waarom de samenwerking met bekende Nederlanders? “Om bekendheid aan de collectie te geven, maar vooral: om aandacht voor het thema te vragen. Vrouwenhandel lijkt voor de meeste Nederlanders een ver-van-mijn-bed-show, maar dat ís het niet. Als je alleen al kijkt hoeveel jonge meisjes er jaarlijks in de val worden gelokt door loverboys; ze worden verleid, gedrogeerd, misbruikt en vervolgens gechanteerd met compromitterende foto’s. Het speelt zich grotendeels in de onzichtbaarheid af, maar dat je het niet ziet betekent niet dat het er niet is.”

Oprecht betrokken

De ondernemer is erg blij met de samenwerking met Schuurhof. “Sandra is een vriendin van me. Toen ik haar over mijn plannen voor de Female Freedom Collection vertelde, vroeg ze spontaan: hoe kan ik helpen? Ze past goed bij het merk en onze merkwaarden; ze is vriendelijk, modieus, elegant en oprecht betrokken bij deze zaak.” Ook op het eindresultaat is ze trots. “We wilden iets maken waar mensen hebberig van worden, want niemand koopt een schoen puur voor het goede doel. Het is dan ook een prachtig laarsje geworden, mét een serieuze boodschap.”

CS by Sandra marine 1 CS by Sandra silver 1

CS by Sandra black 1 CS by Sandra bronze 1