TOP

Clarks: stijgende verkoop toont naderend einde recessie

Vertrekkend CEO van Clarks, Peter Bolliger, is optimistisch over de aantrekkende handel na de recessie in thuisland het Verenigd Koninkrijk en het buitenland.

Peter Bolliger meldt dit in zijn laatste jaarlijkse aandeelhoudersrapport. Clarks behaalde tot 31 januari 2010 een stijging van 4,4 procent van de operationele winst tot 97.4 miljoen Britse pond, met uitzondering van de bijzondere posten.

De winst na belasting daalde van 62 miljoen Britse pond tot  60.8 miljoen Britse pond als gevolg van de kosten van 11.8 miljoen Britse pond voor de financiering van het tekort in het Britse Clarks pensioenfonds. De omzet van Clarks steeg met 4,6 procent tot 1.17 miljard Britse pond.

“Niet gemakkelijk”
Bolliger zei dat hij de verbeterde stabiliteit in de handel bemoedigend vindt. “Het dieptepunt van de recessie is weliswaar achter de rug, maar we kunnen niet vertouwen op een sterke herleving van het consumentenvertrouwen en de discretionaire uitgaven voor de kick-start van de groei van onze eigen handel . Het nieuwe financiële jaar is relatief goed begonnen. Maar de retailomstandigheden, waaronder het handelsverkeer in het Verenigd Koninkrijk, zijn niet gemakkelijk geweest.”
Hij voegt toe: “Vooral in Noord-Amerika is ons kapitaal de afgelopen twee jaar het sterkst aangetast. Daar hebben we geprofiteerd van een meer stabiele trend in de marktvraag en een zekere mate van herstel van het consumentenvertrouwen.”

Goede back-to-school-verkoop
Clarks’ retaildivisie in het Verenigd Koninkrijk behaalde een stijging van 0,6 procent in like-for-like sales als het resultaat van een goede back-to-school-verkoop. Bij de groothandelsdivisie in het Verenigd Koninkrijk en Ierland waren de resultaten wisselend. Eén van de grootste klanten Brantano sneed in de ordervolumes bij Clarks. Ook was er minder vraag van zelfstandige detaillisten en filliaalbedrijven vanwege de kredietverzekering.

Nieuwe productgroepen
Na zestien jaar bij Clarks gaat Bolliger met pensioen. De leiding van het bedrijf draagt hij over aan Melissa Potter. Naar verwachting zal de nieuwe strategie vooral liggen op het ontwikkelen van nieuwe productgroepen en de introductie van Clarks op de Indiase markt.