TOP

CDA: ‘Nu vaart zetten achter plannen om leegstand tegen te gaan’ *

Minster Henk Kamp moet vaart maken om de winkelleegstand tegen te gaan, zegt Tweede Kamerlid Agnes Mulder (CDA). Faillissementen volgen elkaar op, inmiddels zijn ook Perry Sport en Aktiesport failliet. De christendemocraten willen sneller oplossingen zien om de winkelgebieden leefbaar te houden.

De reeks faillissementen in de retail baart het CDA zorgen, zegt Tweede Kamerlid Agnes Mulder tegen BNR Nieuwsradio. Dat zei ze nog voordat het faillissement van het moederbedrijf Unlimited Sports Group van de sportzaken Perry Sport en Aktiesport werd uitgesproken dinsdagmiddag 23 februari.

 

Het CDA vindt dat minister Kamp van Economische Zaken vaart moet maken met de Retailagenda, het plan om winkelgebieden in ons land leefbaar te houden. Daarover heeft de minister samen met onder meer gemeenten, brancheorganisaties en provincies in maart 2015 afspraken gemaakt. 

 

‘Snel oplossingen’ 

 

De Retailagenda is een pakket van twintig maatregelen die de retail in drie jaar toekomstbestendig moet maken. Mulder wil graag weten wat de tussenstand is. Ze haalt het voorbeeld aan van het regelluw maken van binnensteden en meer beleving te bieden op die plekken. “Er zijn het afgelopen jaar als het goed is 75 projecten uitgevoerd, maar we hebben daar nog terugkoppeling op gehad”, zegt ze. Mulder wil graag weten wat de resultaten tot nu toe zijn, zodat er snel oplossingen geboden kunnen worden nu het winkellandschap zo snel verandert. 

 

Lege panden

 

Faillissementen volgen elkaar de laatste tijd snel op. Het bankroet van Perry Sport en Aktiesport is de zoveelste op rij in de moderetail. Eerder al gingen in de modesector de Macintosh Retail Group en warenhuis V&D failliet. Hoewel voor bepaalde schoenenzaken een koper is gevonden, worden er toch panden leeggehaald. Zo staan de winkels van Manfield in onder meer Alphen en Hoorn al leeg en zijn overal in Nederland de deuren van de V&D-filialen definitief op slot gegaan. Die lege plekken zorgen nu voor een uitgestorven winkelbeeld in uiteenlopende winkelstraten.

 

LEES OOK: ‘Hoe moeten al die lege vierkante winkelmeters worden opgevuld?’

 

Binnenstadsmanagers

 

CDA’er Mulder vindt dat kleine winkeliers ook tegen te hoge huren aanlopen. “Je kunt met vastgoedeigenaren afspreken dat daar meer flexibiliteit in komt.” Ze pleit voor een structureel overleg onder regie van binnenstadsmanagers. Erik Ziengs van de VVD zegt in een reactie dat het te voorbarig is om nu te roepen dat er haast gemaakt moet worden, omdat minister Kamp volgens hem nauwelijks goed en wel begonnen is met de uitvoering van de Retailagenda. 

 

Horecabedrijven 

 

VVD’er Ziengs haalt aan dat er momenteel 31 gemeenten een zogeheten Retaildeal hebben afgesloten, waarin verschillende partijen op lokaal niveau het winkelgebied nieuw leven in gaan blazen. Dat aantal stijgt, zegt hij, tegen het einde van het jaar moeten dat er circa honderd zijn. Daar horen volgens hem ook horecabedrijven bij, die ook iets extra’s willen doen, maar waarover niets in de Retailagenda staat. “Ook zij willen graag de zaak verlevendigen met een outlethoekje met kleding of boeken, maar zij mogen alleen maar drank, eten, condooms, tabak en maandverband verkopen. ”

 

 

Zorgen vastgoedpartij

 

Retailonderzoeksbureau Locatus voorspelde onlangs dat veertien procent van de winkels over een jaar niet meer bestaat. Dat is het hoogste percentage tot nu toe. Vastgoedpartij Wereldhave – met winkelcentra in onder meer Arnhem, Zwolle, Purmerend en Hoofddrop – uitte begin februari ook zijn zorgen over de kwaliteit van de Nederlandse binnensteden. Volgens de ceo van Wereldhave, Dirk Anbeek, liggen gemeenten dwars.

 

‘Lange procedures gemeenten’

 

Gemeente hanteren vaak lange procedures. Voor het moderniseren van een winkelcentrum is een omgevingsvergunning nodig en dat kan jaren duren. Anbeek: “Daar hebben we met de snelheid waarmee het retaillandschap verandert helemaal geen tijd voor. Je moet morgen aan de slag.” 

Ook het gegeven dat er gemeenten zijn die nog steeds grond uitgeven voor nieuwe winkels, valt bij de ceo niet in goede aarde. “Dat in niet meer van deze tijd. Je moet voor kwaliteit gaan, niet voor kwantiteit.”