TOP

CBW-Mitex: ‘Kans op wet- en regelgeving uitverkoop is nihil’

De uitverkoop houdt de gemoederen aardig bezig. Nadat kindermode-en schoenenagent Janneke Wintermans een petitie is gestart wil CBW-Mitex officieel via Textilia, Bengels en Schoenvisie reageren. Hier volgt de integrale reactie van de brancheorganisatie. Omwille van de leesbaarheid zijn door de redactie tussenkopjes ingevoegd.

CBW-Mitex is de brancheorganisatie voor ondernemers in de wonen-, mode-, schoenen en sportbranche. Wij behartigen de belangen van onze leden en doen wat leden willen. CBW-Mitex kent de roep wel degelijk van een aantal ondernemers om de uitverkoop aan banden te leggen. We zoeken graag naar een oplossing voor deze kwestie, maar wel een die reëel is en politiek gezien haalbaar.”

Handhaving
“Als je vraagt om wet- en regelgeving vraag je ook om dit te handhaven. Daar zit volgens CBW-Mitex precies de crux. Hoe wil de overheid de uitvoering van de wet controleren en wat is de grens van het toelaatbare? Mag ‘uitverkoop’ niet, maar ‘actie’ of ‘sale’ wel? Wat te denken van de ‘Drie Dwazen Dagen’ of een ‘verbouwingsuitverkoop’? Het ligt uitermate complex. In onze (CBW-Mitex – red.) optiek is dit (de handhaving van wet- en regelgeving rond uitverkoop – red.) niet haalbaar.”

Meer marktwerking – minder regels
“De overheid wil marktwerking stimuleren en het aantal wetten en regels hieromtrent verminderen. Hier sluit CBW-Mitex zich volledig bij aan. Het politieke klimaat is er niet naar om het spel van vraag en aanbod van regels te voorzien. Sterker nog, de kans dat uitverkoopregulering terugkomt, is gezien de politieke standpunten hieromtrent nihil.”

Beknotting
“Een groot deel van de retailers in Nederland, niet alleen grootwinkelbedrijven, ook het middenkleinbedrijf, gelooft niet meer in de terugkeer van de uitverkoopwet of andere beknotting van de commerciële mogelijkheden als bedrijf. Tal van ondernemers willen zelf kunnen bepalen of en hoe prijs wordt ingezet als effectief marketinginstrument.”

Branchebreed
“Bovendien treft een eventuele uitverkoopregulering  meer segmenten dan alleen de kindermode, denk aan damesmode, herenmode, sportzaken en woonwinkels. Ook in grootte is de variatie in de detailhandel groot: grootwinkelbedrijf, kleine ketens, grote ketens, zelfstandigen, franchising. De detailhandel is niet één mening toegedaan.”

Leveranciers aan zet
“Leveranciers zijn ook aan zet als het gaat om het maken van afspraken rondom een eventuele uitverkoopperiode. CBW-Mitex pleit ervoor dat er betere afspraken worden gemaakt tussen leveranciers en detaillisten in deze. Graag willen wij met zowel leveranciers als retailers meedenken hoe een en ander geregeld kan worden. Overigens kent CBW-Mitex ook voorbeelden van plaatsen in Nederland waar retailers onderling (bijvoorbeeld met alle kindermode retailers) afspraken maken.” (Einde reactie CBW-Mitex – red.)

Klik hier om naar het bericht over de petitie van Janneke Wintermans te gaan