TOP

CBW-Mitex houdt thema-sessie Social Media

Social Media: wat is het en hoe gebruik je het? Die vragen werden maandag 17 mei tijdens de thema-sessie van CBW-Mitex in de Utrechtse Jaarbeurs behandeld.

Sprekers waren trendwatcher Adjiedj Bakas, Wouter te Winkel van Hyves en Menno Lanting, schrijver van het boek ‘Connect’.

Volgens Adjiedj Bakas wordt een kassaloze winkel binnenkort realiteit. De komende jaren zal de technologie zich in een razendsnel tempo ontwikkelen. Bakas: “Wat dacht je van de webwinkel van Amazon.com, waar je je Hyves of Facebook-vrienden kunt ontmoeten en praten over de aangeschafte producten.”

Spam
De sprekers Menno Lanting en Wouter te Winkel gaven de 300 deelnemende ondernemers een aantal tips voor het gebruik van sociale netwerksites. Lanting: “Investeer in verhalen! Als je op één van deze sites een profiel aanmaakt, moet je wel iets interessants vertellen. Denk daar dus eerst goed over na!” Te Winkel weet uit ervaring dat een overvloed aan actiematige informatie al snel als spam wordt aangezien. “Je moet jezelf relevant maken, onderzoek eerst waar je doelgroep het over heeft en over wíl hebben. Via een keyword op Hyves zoals bijvoorbeeld ‘shoppen’, kun je direct ziet welke Hyvers dit doen.

Fansite
Ook kun je voor zo’n 25 euro een banner (advertentie) plaatsen bij mensen uit jouw regio. Dat is met één druk op de knop gerealiseerd (kijk bij Hyverteren). De beste reclame is als Hyvers, Twitteraars of Facebookers uit eigen beweging positief over je schrijven, door bijvoorbeeld het oprichten van een eigen fan-pagina, zoals die van Ikea. Te Winkel: “Het zijn jouw ambassadeurs, maar tegelijk zal er ook wel eens iets vervelends over je worden geschreven. Bij Ikea is dat waarschijnlijk het ontbreken van een schroefje.”

Onderzoek
Ondernemers met een eigen profiel en flink wat ‘vrienden’ (oftewel leden) kunnen onderzoeken onder hun eigen doelgroep houden. Wat is bijvoorbeeld hun gemiddelde leeftijd, waar wonen ze en wat zijn hun hobby’s? “Maar ook door middel van polls, zoals bij Ikea regelmatig gebeurt. Op de vraag of mensen wel eens potloden van de woonketen stelen, antwoordt een groot percentage met ‘ja’.

Alle sprekers zijn het over één ding eens: ben je ondernemer? Start dan nu met sociale media en kom in contact met je doelgoep.