TOP

CBS: sterke omzetgroei voor mode- en schoenenretail in januari

Mode- en schoenenwinkels hebben de eerste maand van het nieuwe jaar afgesloten met hoge omzetplussen, meldt het CBS. Die grote groei komt vooral omdat er in de vergelijkingsperiode – de eerste helft van januari 2022 - een lockdown van kracht was.

Foto: Chris Reyem via Unsplash

Kledingwinkels hebben de eerste maand van het nieuwe jaar ruim 40 procent meer omgezet dan in januari 2022, schoenen- en lederwarenzaken zagen de omzet met iets meer dan 35 procent stijgen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Daarmee zijn de sectoren de uitschieters binnen de gehele non-foodretail, die met 21,5 procent pluste.

Meer omzet door hogere prijzen

Het CBS tekent daarbij aan dat de grote groei vooral komt doordat er vorig jaar een lockdown van kracht was in de eerste helft van januari, die vooral de non-foodsector trof. De cijfers ten opzichte van pre-coronajaar 2019 zijn niet bekendgemaakt. In totaal zette de detailhandel afgelopen januari 11,3 procent meer om. Dat komt vooral door de hogere prijzen, het verkoopvolume bleef met een bescheiden plus van 0,4 procent nagenoeg gelijk.

Online levert in

Webwinkels zagen de verkopen juist teruglopen. Van kleding en andere modeartikelen werd online 11,6 procent minder verkocht. En ook de totale online omzet was afgelopen januarimaand bijna 11 procent lager dan dezelfde maand een jaar eerder. De daling was het grootst bij multichannel retailers (-20,1%), die naast online ook in de winkelstraat aanwezig zijn – vermoedelijk omdat hun klanten weer in de fysieke vestigingen terecht konden. Pure webwinkels verkochten 2,7 procent minder.