TOP

CBS Q2-cijfers: Schoenenbranche voor derde achtereenvolgende kwartaal in de plus

De omzet in de detailhandel is in het tweede kwartaal van 2017 gestegen met 4 procent, maar hoe zit dat met de schoenenbranche? Schoenvisie pluist de CBS-cijfers uit.

In het tweede kwartaal van 2017 nam de omzet in de detailhandel met 4,1 procent toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de laatste cijfers van het CBS. Dit is vergelijkbaar met de twee voorgaande kwartalen. In het vierde kwartaal van 2016 steeg de omzet namelijk met 3,9 procent en in het eerste kwartaal va 2017 was er een plus te zien van 4,8 procent. Daarnaast nam ook de verkopen toe met 3,6 procent, daalde het aantal faillissementen met 40 procent en zit het ondernemersvertrouwen met 15 op het hoogste niveau sinds de start van de meting in 2008.

CBS 2017 Q2 omzetontwikkeling detailhandel

Schoenen en lederwaren

De omzet in de schoenen- en lederwarenbranche zit nu al voor het derde kwartaal in de plus en het lijkt ook steeds beter te gaan. In het eerste, tweede en derde kwartaal van 2016 was er nog een min te zien van relatief 8,5, 10,0 en 11,7 procent, maar in de laatste drie maanden van 2016 pluste de schoenenbranche met 0,3 procent. In het eerste kwartaal van 2017 steeg de omzet met 1,4 procent, te danken aan de goede maand maart (+12,6%) tegen de slechte maanden januari (-5,7%) en februari (-4,0%).

In het tweede kwartaal van 2017 zat bijna iedere maand echter in de plus. Alleen april viel met -0,1 procent een beetje tegen, maar mei (+3,9%) en juni (+1,2%) zorgden ervoor dat de totale omzetontwikkeling van Q2 uit kwam op 1,7 procent. Het volume bleef stabiel en kwam uit op 0,0 procent voor het tweede kwartaal.

CBS 2017 Q2 omzetontwikkeling schoenenbranche sinds 2005
CBS 2017 Q2 omzetontwikkeling schoenenbranche sinds 2016

Online

Online blijft nog steeds hard groeien. Over de volledige detailhandel maakte de midden- en grootbedrijven een omzetplus van 20,8 procent in het tweede kwartaal van 2017. De omzet bij de multichannelers (bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als online verkopen) nam met 25,5 procent toe. Dat was meer dan bij de pure webwinkels, die een omzetgroei van 17,2 procent boekten.

CBS 2017 Q2 omzetontwikkeling onlineverkopen