TOP

CBS: ‘Nederlanders kopen ruim 60 procent meer bij Europese webshops’

In het eerste kwartaal van 2021 gaven Nederlandse consumenten 63 procent meer uit bij Europese webwinkels dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ze spendeerden bijna 800 miljoen euro, tegenover ongeveer 500 miljoen in 2020.

Niet eerder sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014 namen de bestedingen in een kwartaal zoveel toe, meldt het CBS. De bestedingen van Nederlanders bij Europese webwinkels lagen sinds 2014 elk kwartaal hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2014 besteedde de Nederlandse consument nog rond de 150 miljoen. Dit vervijfvoudigde tot 778 miljoen begin 2021. Dit is net iets meer dan de bestedingen in het laatste kwartaal van 2020. De laatste jaren waren de bestedingen in het eerste kwartaal juist altijd lager dan een kwartaal eerder.

Groei door coronamaatregelen

De toename heeft alles te maken met de coronacrisis. Sinds maart 2020 steeg de consumptie bij de Europese webwinkels sterk. De forse groei in het eerste kwartaal valt samen de coronamaatregelen in Nederland. Zo sloten vanaf 15 december veel non-foodwinkels de deuren en was winkelbezoek alleen toegestaan voor het afhalen van bestellingen.

Hoewel de aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels over de jaren sterk zijn toegenomen, is het effect hiervan op de totale consumentenbestedingen beperkt. In 2019 was dit bedrag gelijk aan nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet (winkel-, internet- en marktomzet). 

Nederlandse webwinkels

De omzet van Nederlandse internetverkopers bereikte in het eerste kwartaal van 2021 eveneens een recordgroei, met een toename van ruim 85 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is fors, ook vergeleken met andere kwartalen sinds het begin van de coronacrisis. De sterkste toename in 2020 was in het tweede kwartaal, met ruim 55 procent. De omzet van Nederlandse internetverkopers omvat zowel verkopen aan Nederlandse als buitenlandse consumenten. 

De sterke groei in het eerste kwartaal van 2021 is vooral toe te schrijven aan de multichannel retailers, die zowel fysiek als online verkopen. Bij deze bedrijven is de online omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van pure webwinkels nam met bijna 59 procent toe. Het aantal opgerichte webwinkels nam met ruim 30 procent toe ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020. Vergeleken met begin 2019 is het aantal nieuwe webwinkels zelfs meer dan verdubbeld.

Beeld: Justynafaliszek via Pixabay