TOP

CBS: minder mode- en schoenenwinkels, meer webshops

Het aantal mode- en schoenenzaken in Nederland is afgenomen ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het CBS. Statistisch gezien sloten vooral veel schoenenwinkels de deuren; dat aantal nam met bijna 8 procent af. Ook zijn er voor het eerst meer online- dan fysieke winkels.

Foto: Cat Han via Unsplash

In totaal daalde het aantal fysieke winkelvestigingen in Nederland het afgelopen jaar met 1600 locaties, waarmee het totaal op 82.100 winkels uitkomt. Het is de sterkste daling sinds het uitbreken van de coronapandemie, blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. In 2021 steeg het aantal winkels nog, tot 83.800, maar dit lijkt een incidentele toename te zijn geweest. De nieuwste cijfers passen in de dalende trend die in 2010 is ingezet. 

Ontwikkeling van aantal fysieke- en online winkels in Nederland. Bron: CBS

Grootste afname in schoenenwinkels

Fysieke winkels in schoenen en lederwaren verdwenen het vaakst ten opzichte van vorig jaar (-7,9%). Er zijn nu nog 2.037 schoenenwinkels. Kledingwinkels zijn de meest voorkomende fysieke winkels (13.300), maar hun aantal daalde wel met 2,7 procent. Verder zijn er nu voor het eerst meer webwinkels (84.100) dan fysieke winkels (82.100) in Nederland. De toename van het aantal webshops was met 4,1 procent in 2022 wel kleiner dan tijdens de pandemie. De meeste webwinkels handelen in kleding en mode (19.300).

Aantal fysieke winkelvestigingen, per sector. Bron: CBS

Aanbod winkels daalt in meeste gemeenten

In 71,9 procent van de gemeenten daalt het aantal winkels. In de gemeente Baarle-Nassau steeg het aantal winkels relatief het sterkst, met 10,9 procent ten opzichte van het vorige jaar. De sterkste daling, met 17,0 procent, was in de buurgemeente Alphen-Chaam. In de twintig gemeenten met de meeste inwoners kan men dit jaar alleen in Zoetermeer en Arnhem meer winkels bezoeken dan vorig jaar. In de andere grote gemeenten daalde het aanbod.