TOP

CBS: Meer Nederlandse consumenten én ondernemers online

Uit nieuwe cijfers van het CBS blijkt dat e-commerce in Nederland nog steeds toeneemt. Ook maken Nederlandse ondernemers steeds meer gebruik van social media.

Meer dan 10 miljoen Nederlanders kochten in 2013 wel eens wat op internet. Ook Nederlandse ondernemers zijn online goed vertegenwoordigd. Dat blijkt uit cijfers van CBS.

Online winkelen neemt toe
In 2013 kochten 10,3 miljoen Nederlanders van 12 tot 75 jaar wel eens wat via internet. Dat is 83 procent van de doelgroep. Online winkelen neemt hierdoor nog steeds toe. In 2012 kochten 9,9 miljoen mensen wel eens wat online. Schoenen, kleding, sportartikelen en vakanties zijn de populairste aankopen. Zes op de tien online consumenten schaften deze producten aan.

Het aantal frequente online consumenten nam afgelopen jaar toe van 57 procent naar 60 procent. Het aantal minder frequente kopers bleef gelijk: 22 procent. Frequente e-shoppers zijn personen die in de drie maanden voor het onderzoek online aankopen hebben gedaan. Voor minder frequente e-shoppers geldt dat ze in de twaalf maanden voor het onderzoek online aankopen hebben gedaan. Mensen die in de stad wonen verschillen hierin niet van mensen die op het platteland wonen.

Wel zijn er verschillen in leeftijd te zien: bij de 12- tot 25-jarigen kocht 69 procent online schoenen, kleding en sportartikelen, terwijl dat bij de 65-plussers maar 32 procent was. Jongeren boekten juist weer minder vakanties dan ouderen. Wel kochten jongeren meer digitaal studiemateriaal, games en elektronica. Ouderen kopen veel elektronische boeken, tijdschriften en kranten.

Social media
Door de groeiende e-commercemarkt is het niet gek dat ook Nederlandse ondernemers zich steeds meer online bevinden. Bedrijven maken ook in toenemende mate gebruik van social media. Binnen de Europese Unie lopen Nederlandse bedrijven zelfs voor op het gebruik van Twitter. In 2013 maakte 27 procent van de ondernemers in  Nederland gebruik van Twitter en andere (micro)blogs. In de Europese Unie maakte hier gemiddeld tien procent gebruik van.

Van de Nederlandse bedrijven had 46 procent in 2013 een account bij een sociaal netwerk als Facebook of LinkedIn. In 2012 was dit nog maar 35 procent. Circa 23 procent plaatste filmpjes en foto’s op websites als YouTube. Alle vormen van social media namen in 2013 in gebruik Nederlandse door bedrijven toe.

Nederland vs. Europa
Verreweg de meeste bedrijven uit Nederland én de Europese Unie gebruikten social media om het imago van het bedrijf te ontwikkelen en voor de marketing van producten. Nederlandse bedrijven maakten ook – meer dan het Europees gemiddeld – gebruik van social media om personeel te werven en samen te werken met andere bedrijven. Om de mening van de klant wordt in Nederland minder vaak gevraagd. Wel worden klanten vaker betrokken bij de ontwikkeling van een product.