TOP

CBS: maart moeizame verkoopmaand voor mode- en schoenenretail

Mode- en schoenenondernemers hebben afgelopen maart omzet ingeleverd ten opzichte van een jaar eerder. Kledingwinkels zetten bijna 3 procent minder om en schoenen- en lederwarenzaken ruim 7 procent.

Foto: Akash Banerjee via Unsplash

Afgelopen februari draaiden beide segmenten nog mooie plussen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Toen zagen mode- en schoenenwinkels de omzet respectievelijk met 10,8 procent en 9 procent stijgen. Die groei lijkt in maart te stagneren. Het koude en natte voorjaarsweer heeft daar waarschijnlijk mee te maken, al speelt ook mee dat de vergelijkingsmaand – maart 2022 – de eerste volledige maand was zonder coronabeperkingen als mondkapjes en de anderhalve meter afstand in de winkels.

Online omzetdaling

Online werd ook minder verkocht, daar leverden mode- en schoenenaanbieders bijna 11 procent in. De totale online omzet steeg wel licht, met 3,4 procent. Die groei is toe te schrijven aan de pure players (+9,3%), multichannel retailers verkochten online minder (-4,2%).

Minder verkochte stuks

De inflatie is terug te zien in de cijfers. Het totale aantal verkochte stuks in de non-foodsector was in maart 2023 bijna 10 procent lager dan dezelfde maand een jaar eerder, terwijl de omzet ‘slechts’ met 1,5 procent kromp. Winkels in voedings- en genotsmiddelen zetten ondanks het lagere verkoopvolume van 5,7 procent alsnog ruim 9 procent meer om. Daarmee komt de gemiddelde omzet van de detailhandel over maart 2023 uit op een plus van 4,1 procent.