TOP

CBS: ‘Hoogste online omzetgroei ooit gemeten in tweede kwartaal 2020’

Mode- en schoenenwinkels hebben als gevolg van de coronacrisis fors minder omgezet in het tweede kwartaal van 2020, blijkt uit cijfers van het CBS. De detailhandel als geheel pluste wel. Het online kanaal realiseerde zelfs de hoogste omzetgroei ooit gemeten.

De detailhandel heeft het in het tweede kwartaal van 2020 duidelijk beter gedaan dan in dezelfde periode in 2019, blijkt uit cijfers van het CBS. De totale omzet steeg met 5,9 procent. De internetverkopen plusten met bijna 55 procent, een gevolg van de corona-uitbraak en de gedeeltelijke lockdown die daarop volgde. Het gaat om de grootste groei tot nu toe gemeten. Pure players (postorderbedrijven en webwinkels) zetten 45 procent meer om, bij multichannel spelers nam de omzet via het online kanaal zelfs met 68 procent toe.

Mode- en schoenenwinkels in de min

De non-food sector zette in het tweede kwartaal van 2020 1,6 procent minder om. Die omzetmin wordt met name veroorzaakt door de omzetdalingen in mode en schoenen. De doe-het-zelf-branche (+26,6 procent) en winkels in consumentenelektronica (+16,3 procent), recreatieartikelen (+10,8 procent) en meubels (+8,8 procent) realiseerden dit seizoen mooie cijfers, maar dat kan helaas niet gezegd worden van mode- en schoenenwinkels. De verschillen per sector waren dit kwartaal groot.

Bron: CBS

‘Q2 na Q4 belangrijkste kwartaal’

Deze sectoren zetten respectievelijk 29,6 procent (mode) en 25,3 procent (schoenen) minder om. Dat is extra pittig, omdat Q2 na Q4 het belangrijkste kwartaal voor de detailhandel is. Het CBS becijferde dat in deze periode gemiddeld bijna 26 procent van de jaaromzet wordt behaald.

Aantal faillissementen stabiel

Uit de CBS-cijfers blijkt ook dat het aantal faillissementen in de detailhandel stabiel is gebleven. In het tweede kwartaal van 2020 werden 96 bedrijven in de detailhandel failliet verklaard (ten opzichte van 98 faillissementen in het Q2 2019), waar dat er in het eerste kwartaal 97 waren.

Beeld: Terje Sollie via Pexels