TOP

CBS: Groei Europese internetverkopen aan Nederlanders neemt af

In het tweede kwartaal van 2021 spendeerden Nederlandse consumenten meer dan 800 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Dit is bijna 17 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar flink lager dan in voorgaande kwartalen.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat Nederlandse consumenten sinds 2014 elk kwartaal meer besteedden bij Europese webwinkels dan in dezelfde periode een jaar eerder. Met name sinds het uitbreken van de coronacrisis stegen deze uitgaven sterk. In 2020 piekte de kwartaalgroei op ruim 38 procent en in de eerste drie maanden van 2021 werd een recordgroei van bijna 64 procent behaald. Na een volledig coronajaar was de groei in het tweede kwartaal van 2021 voor het eerst weer vergelijkbaar met de jaren voorafgaand aan de crisis.


Nederlandse internetverkopers

Ook de groei van aankopen bij Nederlandse internetverkopers nam af In het tweede kwartaal van 2021. De omzet was meer dan 16 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar is fors lager dan in eerdere coronakwartalen. In het eerste kwartaal van 2021 werd nog een recordgroei bereikt van bijna 85 procent. De omzet van Nederlandse internetverkopers omvat zowel verkopen aan Nederlandse als aan buitenlandse consumenten.


Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en multichannelers, die zowel online als via winkels verkopen. Pure webwinkels zetten in het tweede kwartaal van 2021 ongeveer 15 procent meer om, terwijl de online-omzet van multichannelers ruim 18 procent hoger lag dan een jaar eerder. Vooral de multichannelers zagen hun internetomzet flink stijgen sinds de coronacrisis. In het eerste kwartaal van 2021 lag de online-omzet zelfs meer dan tweemaal zo hoog als een jaar eerder.

Beeld: Bruce Mars via Pexels