TOP

CBS: Detailhandel zet 5,5 procent meer om in november

De detailhandel heeft afgelopen november 5,5 procent meer omgezet in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Kijkend per sector steekt kleding er bovenuit met een stijging van 13,1 procent. Schoenen en lederwaren hadden een omzetgroei van 4,7 procent in vergelijking november vorig jaar.

Beeld: Pixabay

Hoewel de detailhandel in november 5,5 procent meer heeft omgezet dan in november 2021, was het verkoopvolume 4 procent lager. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.  De omzet van de foodsector groeide met 8,2 procent, die van de non-foodsector met 4,7 procent. Daarnaast is online 3,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 6,3 procent hoger dan in november 2021.

Non-food

De omzet van de non-foodwinkels groeide in november 2022 met 4,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,0 procent lager dan een jaar eerder.

Kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen, drogisterijen, winkels in schoenen en lederwaren en winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in november meer omgezet dan in november 2021. Daarentegen hebben winkels in consumentenelektronica en witgoed, en winkels in meubels en woninginrichting in november minder omgezet.

Vooral kledingwinkels deden het goed in de maand november. Met een omzetgroei van 13,1 procent in vergelijking met november vorig jaar toont deze branche veruit de grootste groei. Opvallend is dat de groei in oktober slechts 0,2 procent bedroeg in vergelijking met oktober 2021.

Winkels in schoenen en lederwaren zagen in november een omzetgroei van 4,7 procent in vergelijking met november vorig jaar. Daarmee was dit een beduidend betere maand dan oktober. Toen was de omzet 5,1 procent lager dan in oktober een jaar geleden.

Online

De online omzet was in november 3,8 procent hoger dan in november 2021. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 0,6 procent minder omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), groeide met 9,6 procent.

De online omzet van kledingwinkels en van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen lag in november 2022 hoger dan in november 2021. De omzet van winkels in overige non-foodartikelen en winkels in consumentenelektronica lag in november 2022 lager dan een jaar eerder.