TOP

Calico Jack: de piraat van Venlo

Een gedeelde liefde voor sneakers en streetwear: dat deed de jonge ondernemers Rolph van Heyster en Erik Morrenhof (beiden 25) ertoe besluiten een winkel te beginnen. Na tweeëneenhalf jaar voorbereiding opende in augustus 2013 Calico Jack in Venlo.

Als Rolph van Heyster en Erik Morrenhof elkaar in 2010 ontmoeten op een flexwerkplek blijken ze al snel een passie voor bijzondere sneakers te delen. “We komen beiden uit Venlo, waar niet echt een groot aanbod is voor liefhebbers van sneakers en streetwear”, vertelt Van Heyster. “Waarom zouden we niet zelf zo’n zaak beginnen?” Het idee om daarbij hun grote netwerk in de regio in te zetten, levert de jonge ondernemers dubbel voordeel op. “We vervullen een behoefte hier in de regio en creëren ook nog eens een baan voor onszelf”, aldus Van Heyster.

Uniek in de stad
Om de markt goed te leren kennen, gaan Van Heyster en Morrenhof naar sneakerwinkels door het hele land en naar internationalebeurzen. “Daar stonden we dan, als 22-jarige broekies op de beurs Bread & Butter in Berlijn”, vertelt Van Heyster lachend. “Merkenwaren in eerste instantie wat argwanend als we daar zelfverzekerd vertelden dat we ‘even een winkel wilden openen’. Maar toen we later in alle rust ons businessplan konden presenteren, zagen ze dat we wel degelijk serieus waren.”

Collega-sneakerwinkels bleken bereid hun kennis te delen. Van Heyster: “Daarover waren we aangenaam
verrast. Met verschillende mensen uit de branche hebben we wel twee uur gepraat. Zij stelden ons
kritische vragen als: wie wil je bereiken, hoe stem je de collectie af op de doelgroep? Daaraan hebben we
veel gehad.”

Na tweeëneenhalf jaar research, netwerken en het vinden van een juiste locatie gaan in augustus 2013 de deuren van Calico Jack open in het centrum van Venlo. De naam komt van een piratenblog. Morrenhof: “Calico Jack was een flamboyante piraat, die veel kleding droeg van calico (een bepaald soort katoen, red.). Wij vonden het wel een mooie naam, omdat we onszelf een beetje zien als de piraat van Venlo. We brengen als kleine zelfstandigen iets unieks naar de stad. Bovendien kun je met het thema ‘piraat’ veel qua events, kleding en winkelinrichting.”

Overal zichtbaar
In een middelgrote stad als Venlo, met zo’n 100 duizend inwoners, is community building heel belangrijk, merkt Van Heyster. “Je moet ook zichtbaar zijn buiten de winkel en laten zien waar je voor staat. Daarom zijn Erik en ik veel in het lokale nachtleven te vinden. Daarnaast organiseren we regelmatig events of hosten
we een podium op een festival, kortom: we zijn overal waar onze doelgroep ook komt.” De winkel zelf zien de ondernemers als een huiskamer. Van Heyster: “Vaste klanten komen wekelijks langs voor een praatje en een bak sterke koffie of een fritz-kola (een Duits colamerk, red.). Maar het moet ook geen hangplek worden, we
blijven een winkel.”

Het feit dat Rolphs vader ook een succesvol schoenenondernemer is (Arno van Heyster, red.), heeft volgens Van Heyster zeker voordelen. “Mijn vader is een klankbord, aan hem kunnen we onze ideeën goed spiegelen. Andersom leert hij ook van ons hoe je op een andere manier kunt ondernemen en hoe je je winkel anders dan alleen een winkel kunt zien.”

In 2014 wordt de collectie, die naast bekende sneaker- en kledingmerken als Asics, Carhartt, New Balance en Ontour ook bestaat uit Clarks, Edwin en Van Bommel, uitgebreid met zowel grote merken als kleinere streetwearbrands. Van Heyster legt uit: “We willen graag scherp en kritisch blijven op ons aanbod. Regelmatige vernieuwing in je collectie is minstens zo belangrijk als een solide
basispakket.”