TOP

Butts and Shoulders introduceert vrouwenschoen

Naast tassen, accessoires en mannenschoenen, heeft het Nederlandse lifestylemerk Butts and Shoulders nu ook vrouwenschoenen in de collectie opgenomen. “Ook vrouwen hebben steeds meer behoefte aan iets onderscheidends”, laat medeoprichter Wouter Munnichs aan Schoenvisie weten.

Drie jaar geleden lanceerde een aantal Nederlandse modebreinen vanuit hun passie voor leer het merk Butts and Shoulders – wat op dat moment alleen tassen en accessoires verkocht. Na een jaar werden hier ook mannenschoenen aan toegevoegd en sinds kort verkoopt het lifestylemerk ook vrouwenschoenen. Medeoprichter Wouter Munnichs: “Ook vrouwen hebben steeds meer behoefte aan iets onderscheidends. We hoorden van een aantal dames dat ze de mannenboots te gek vonden en dat zij ze zelf ook graag wilden hebben. Naast sexy willen vrouwen nu ook stoer in de kast hebben.”

Zijn de vrouwenschoenen erg anders dan mannenschoenen?

“Optisch ziet het er hetzelfde uit als de herenboot, maar de leest is totaal anders. Om kosten te besparen, pakken veel merken een kleinere maat mannenschoen en gebruiken dat als vrouwenmodel. Wij hebben een volledig nieuwe schoen ontwikkelt.”

Jullie hebben in de loop van de jaren veel producten toegevoegd, hoe is dat gegaan?

“Dat is organisch verlopen. We startten drie jaar geleden met een reistas. Dat vonden consumenten mooi, maar wij wilden ook een werktas hebben dus hebben we die ook in productie genomen. Van de kleinere restdelen leer zijn we accessoires gaan maken om het niet te verspillen. Vanuit daar zijn we verder gaan kijken wat we zelf graag zouden willen hebben, maar wat we niet kunnen vinden in de winkels. We zijn anderhalf jaar geleden daarom begonnen met het maken van mannenboots die op een authentieke manier in elkaar zijn gezet en die je hele leven lang mee gaan.”

“Afgelopen januari hebben we herenschoenen geïntroduceerd. Om ze te testen hadden we er honderd van gemaakt, maar die waren zo snel uitverkocht, dat we nu een tweede productie run hebben gemaakt.”

Hoe is het de laatste tijd gegaan met Butts and Shoulders?

“Er wordt goed op het merk gereageerd. Het concept is ontstaan als een tegenhanger op alle massaproductie en consumptie van mensen. Het merk draait om het eren van de ambacht. We wilden iets maken dat ultiem is zonder concessies te doen. We werken met de beste leren, de beste ritsen, het beste katoen, de beste veters en ga zo maar door. Alle items draaien om het leer dat stug is en naturel is, maar na langer gebruik soepeler wordt en mooier eruit gaat zien. De naam heeft dan ook alles te maken met onze passie voor leer: de kont en de schouders zijn de sterkste delen van een koe om items van te maken.”

Bij hoeveel winkels ligt Butts and Shoulders?

“We werken met zeven retailers. We willen hierin wel een beetje uitbreiden, maar we streven niet naar dertig verkooppunten in Nederland op korte termijn. We willen selectief blijven en met winkeliers werken die onze visie snappen en dat ook nastreven met hun eigen winkel.”

In de afgelopen twee jaar zijn er veel dingen veranderd, was is het plan voor de toekomst?

“We hebben genoeg dingen in ons hoofd die we nog willen maken, maar we willen alles wel stap voor stap doen. Als we iets brengen, willen we wel dat het het beste is dat er is in kwaliteit en er gaat tijd overheen om dat te onderzoeken en perfectioneren. Verder willen we ook uitbreiden naar het buitenland. Onze focus ligt momenteel op Duitsland omdat we via de webshop vaak aan Duitsers verkopen. Daarnaast willen we ons ook meer concentreren op Aziatische landen – met name Japan – omdat zij vakmanschap waarderen.”

“Maar om je echt een ‘sneak’ te geven; we zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van een sneaker welke we begin 2017 willen gaan lanceren.”