TOP

Bulaggi wordt vegan merk

Bulaggi gaat vanaf winter 2020-2021 verder als veganistisch merk. Het tassenlabel heeft het Peta-Approved Vegan keurmerk ontvangen.

Het Nederlandse tassenmerk maakte al langer gebruik van hoogwaardig PU (polyurethaan) voor de tassencollecties in plaats van leer, en heeft voor winter 2020-2021 definitief besloten alle dierlijke materialen uit te bannen. Eigenaar en ontwerper Annemarieke Schouten-Walraven zegt vereerd te zijn dat het bedrijf voortaan het Peta-Approved Vegan keurmerk mag dragen. “We streven een duurzame toekomst na en dierlijke materialen passen daar niet bij. Met het verkrijgen van dit keurmerk is het voor consumenten in één oogopslag duidelijk dat wij geloven in mooie tassen zonder dierenleed”, laat ze weten in een persbericht. De wintercollectie 2020-2021 is beschikbaar vanaf midden juli. De verkoopprijzen liggen tussen de €49,- en €89,-.

Hogere omloopsnelheid

Bulaggi-oprichters Wim en Trix Walraven begonnen met de import van tassen en riemen uit Zuid-Afrika. Tijdens de economische recessie in de jaren ’80 stappen ze over op tassen van PU. “Imitatieleer bood meer mogelijkheden”, vertelde Schouten-Walraven vorig jaar in gesprek met Schoenvisie, naar aanleiding van het 50-jarig jubileum van het bedrijf. Het merk is sinds 2016 weer terug in de familie; Bulaggi wisselde in 2014 van eigenaar en ging kort daarna failliet. Schouten-Walraven kocht Bulaggi vervolgens als tweede generatie terug. “De omloopsnelheid van PU-tassen is hoger, omdat de collecties dichter op de trends zitten en goedkoper zijn dan leren tassen. In die periode is de basis gelegd voor het Bulaggi dat we nu kennen.” Met het verkrijgen van het keurmerk zet het tassenmerk nu de volgende stap. “We willen bewijzen dat vegan mode betaalbaar én modieus kan zijn.”

Foto: Bulaggi