TOP

Bulaggi ondergaat re-branding [interview] *

Door veel veranderingen in het retaillandschap vond Nederlands tassenmerk Bulaggi het in 2014 tijd om het roer om te gooien. De re-branding zal vanaf nu terug te zien zijn in de collecties. Marketingmanager Joyce Langelaar: “Voorheen waren Bulaggi tassen heel erg van ‘en, en, en’ als ’t op details aankwam. We kiezen er nu voor om de details die erop zitten de juiste aandacht te geven. Het gaat om de juiste balans tussen functionaliteit en design.”

Hoe is het de laatste tijd gegaan met Bulaggi?

“Er is veel aan de hand. We hebben te maken met een veranderende retailmarkt en er is om de haverklap in het nieuws dat een retailketen of merk faillissement moet aanvragen. De oorzaak daarvan zou kunnen zijn dat die bedrijven niet mee veranderen. Wij merkten dat het voor Bulaggi ook tijd was voor verandering, om de uitstraling van het merk beter te laten passen bij de doelgroep en om ons ook op een andere doelgroep te gaan richten. Een merk moet verrassend en spannend blijven, daarom besloten we om een re-branding in gang te zetten.”

Bulaggi rebranding (2)Bulaggi rebranding (3)

Hoeveel merken jullie van die faillissementen?

“Dat is afhankelijk van het bedrijf. Van het faillissement van Unlimited Sports Group (USG) merken wij weinig, maar er zijn natuurlijk ketens waarvan het faillissement wel gevolgen voor ons heeft zoals V&D. Maar wij zijn internationaal actief – met name in Europa – dus wij hebben het gemerkt maar niet zodanig dat het merk er zwaar onder lijdt. We zijn er niet door in rode cijfers gekomen. Er zijn meerdere grote (internationale) partijen waarmee wij zaken doen, zodat als er voor één bedrijf faillissement dreigt, dat niet enorme gevolgen voor ons heeft. De verkopen zullen met deze faillissementen gaan verplaatsen, maar hoe dat zich precies zal ontwikkelen, weet niemand.”

Hoe zijn de veranderingen voor de klant zichtbaar?

“Dat is heel concreet in de look en feel van het merk. We hebben daarom ook een nieuw logo laten ontwikkelen, zowel een beeldmerk als een woordmerk. Het woordmerk blijft Bulaggi, het beeldmerk is een ‘=’ wat staat voor de veelzijdigheid van het merk: fun = Bulaggi, party = Bulaggi, work = Bulaggi. Daarnaast staat het ‘=’-teken symbool voor ‘desire within reach’; onze tassen roepen verlangen op en dat maken wij bereikbaar. We bieden voor iedere gelegenheid de perfecte tas. Dus of je uit eten gaat, een gala hebt, wil shoppen of naar je werk gaat, wij hebben een tas die daarbij past. Dat is het dna van het merk dat gelijk is gebleven, maar nu met een strakkere look en feel.”

Bulaggi rebranding (4)Bulaggi rebranding (5)

“We gaan ons meer focussen op design, de kwaliteit is verder verbeterd en we gebruiken bijzondere materialen. Een Bulaggi-tas is nooit saai en is in staat om te verleiden. De collecties zitten vol aangename verrassingen door middel van materiaalgebruik, opvallende details en kleurcombinaties. Maar het is ook minder tierelantijn. Voorheen was het erg van ‘en, en, en’ als ’t op details aankwam. We kiezen er nu voor om de details die erop zitten, de juiste aandacht te geven. Het gaat om de juiste balans tussen functionaliteit en design.”

Is een rebranding niet verwarrend voor de klant?

“Nee, want we hebben goed stil gestaan bij wie wij zijn. Dat hebben we in sessies uitgebreid onderzocht met een projectteam waarin verschillende afdelingen vertegenwoordigd waren. Iedereen was het erover eens waar Bulaggi voor staat. Dit is de veelzijdigheid, een brede en sterke collectie waarin voor iedere gelegenheid een tas te vinden is. Dat is ook het uitgangspunt gebleven, daar hebben we op voortgeborduurd. We willen onze huidige klanten natuurlijk niet kwijt (we verkopen nu voornamelijk aan schoenenwinkels), maar zien ook een verschuiving naar modewinkels. Daarom zijn we ons sinds enkele jaren ook meer gaan richten op de modewinkels.”

Er is ook iemand toegevoegd aan het salesteam, heeft dat ook met het nieuwe pad te maken?

“Sharon heeft hiervoor bij een aantal bekende modemerken gewerkt dus die had al een interessant netwerk in die branche. Met de richting die wij in zijn geslagen, is zij een heel goede aanvulling op het team. Het was daarom logisch om voor haar te kiezen.”

Bulaggi rebranding (6)Bulaggi rebranding (8)

Hoe zien jullie de toekomst voor je?

“We hebben de presentatie van het nieuwe Bulaggi op diverse beurzen als de Panorama in Berlijn en de Modefabriek in Amsterdam gehad. Dat was een spannende periode. Als merk heb je een nieuw plan bedacht waar je enthousiast over bent, dan is het nog maar de vraag of het bij de klant ook aanslaat. Gelukkig kan ik nu zeggen dat zowel de re-branding als de herfst-wintercollectie 2016-2017 met veel enthousiasme en positieve reacties ontvangen zijn.”

“Bulaggi moet uiteindelijk een it-merk gaan worden. We willen graag beleving bieden en een van de sterkste spelers op de markt van kunstlederen damestassen worden. We willen dat mensen tegen elkaar zeggen ‘heb je een nieuwe Bulaggi?’ in plaats van ‘heb je een nieuwe tas?’. Verder willen we uitbreiden in de landen waar we al actief zijn. Nieuwe landen zijn meer dan welkom, maar de focus ligt vooral op de landen waar we sterk vertegenwoordigd zijn en daar de top bereiken.”