TOP

Bulaggi maakt nieuwe start onder oude eigenaar: ‘We moeten weer klein beginnen’ [interview]

In 2014 droeg Arjan Walraven tassenlabel Bulaggi wegens gezondheidsproblemen over. Nu staat hij opnieuw aan het roer. “Ik wil het vertrouwde Bulaggi-gevoel zo snel mogelijk in de collectie terugbrengen."

Waarom heb je Bulaggi na het faillissement overgenomen?

Arjan Walraven, eigenaar Bulaggi: “De overname is het resultaat van een samenloop van omstandigheden. Ik was tot 2013 eigenaar van Arwa B.V., het moederbedrijf van Bulaggi. Mijn zus Annemarieke (Schouten-Walraven, red.) was verantwoordelijk voor de inkoop. Na de overname is haar dienstverband direct beëindigd – waarom, dat weten we niet precies. Onze vader (Wim Walraven, oprichter van Bulaggi, red.) heeft zijn passie voor het merk aan haar overgedragen. Bulaggi zit in haar genen. Ze was op vakantie toen bekend werd dat Arwa B.V. failliet was. Toen ze bij terugkomst ontdekte dat het merk in feite op straat lag, hebben we als familie de koppen bij elkaar gestoken en besloten een poging te doen om Bulaggi terug te kopen.”

Dat lukte.

“Van de curator begrepen we dat er meerdere geïnteresseerden waren, maar dat wij de beste partij waren om mee in zee te gaan. We weten precies hoe het bedrijf in elkaar zit en wat er moet gebeuren om het te redden. Van het voormalige team hebben we drie mensen meegenomen; Marcel Visser (logistiek), Michiel Vermeulen (boekhouding) en Sabrina van Wijnbergen (commercieel manager). Samen met mijn zus vormen zij het kernteam van Bulaggi.”

In 2014 heb je het label overgedragen. Je gaf toen aan niet langer op de goede plek te zitten en dat het leiden van Bulaggi ten koste van je gezondheid ging. Ben je niet bang dat de geschiedenis zich zal herhalen?

“Mijn gezondheid is de afgelopen twee jaar sterk verbeterd. Ik kijk er nu heel anders tegenaan. Wel ga ik het bedrijf op een andere manier leiden. Als het crisismanagement achter de rug is, zal ik langzaam terugtreden en op afstand leiding gaan geven. Ik zal niet vijf dagen per week op het kantoor in Hilversum zijn. Nu is dat wel nodig. We beginnen in principe weer opnieuw en het oprichten van een nieuw bedrijf heeft best wat voeten in de aarde. Tussen het faillissement en de overname zat een periode van drie weken. Bulaggi heeft al die tijd stilgelegen, ook dat geeft schade.”

“Momenteel zijn we in overleg met onze agenten in Engeland, Duitsland en België. Op welke manier gaan we door? We proberen het distributienetwerk stap voor stap terug op de rails te brengen. Daarvoor zijn we onder meer hard op zoek naar een accountmanager voor Nederland.”

BULAGGI-Bennet-2016 BULAGGI-Otis-2016

Je hebt je vader gevraagd als adviseur. Wat wordt zijn rol?

“Hij ondersteunt mijn zus bij de inkoop. Mijn vader heeft goede contacten met distributeurs en leveranciers in het verre Oosten. Hij helpt mij ook: we moeten weer klein beginnen en daar ben ik niet bekend mee. Toen mijn vader Bulaggi in 2007 aan me overdroeg, wás het al een goedlopend bedrijf. Hij weet hoe je een onderneming vanaf nul moet opbouwen.”

Wat moet er volgens jou gebeuren om Bulaggi weer op de rails te zetten?

“Het vertrouwde Bulaggi-gevoel moet weer in de collecties worden teruggebracht. Het merk was van oudsher sterk in rijke details en features, zowel aan de binnen- als buitenkant van een tas. We hoorden van verschillende partijen dat ze dat de laatste tijd een beetje misten in de collectie; de tassen hadden niet meer de rijke uitstraling van vroeger. De luxe uitvoering van het binnenwerk was bijvoorbeeld losgelaten, terwijl dat in mijn ogen een gezichtsbepalend onderdeel is. Het maakt echt verschil of een rits van nylon of van metaal is, om maar iets te noemen.”

Je komt nu voor de tweede keer aan het roer. Wat ga je zelf anders doen?

“De samenwerking met retailers is de laatste jaren veel belangrijker geworden. Een groot verschil met toen ik in 2013 bij Bulaggi vertrok. Van de klassieke leverancier-klant verhouding bewegen we toe naar partnerships. Ik wil onze dealers ook meer gaan betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe collecties.”

Wat merken de klanten van Bulaggi van de overname?

“Bulaggi heeft natuurlijk drie weken stil gelegen. We zijn nu weer in bedrijf en redelijk bemand. De orders zouden begin juli worden uitgeleverd – dat is half juli geworden. Maar verder zijn we dit seizoen weer gewoon vertegenwoordigd op de internationale beurzen: Pure, GDS, ISLN en ILM. We zullen de collecties snel verbeteren en meer voorraad gaan houden. Ik heb begrepen dat er de vorige seizoenen voorzichtiger werd ingekocht en zodoende vaker ‘nee’ werd verkocht. Ik hoop dat onze dealers op termijn vooral verschil in positieve zin zullen merken.”