TOP

“Buitenlandse schoenenwebshops breken lokale spelers op”

Het geweld waarmee buitenlandse schoengiganten van het internet de Nederlandse schoenenmarkt betreden, zou lokale spelers opbreken.

Dat zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org in het Financieel Dagblad. De directeur van de belangenvereniging van webwinkels verliezen lokale webshops marktaandeel, “en dat krijg je niet zomaar terug.”

Marginaal
Jongen stelt dat de krimpende schoenenmarkt razendsnel is bezet door de grote buitenlandse internetwinkels. De grote internationale spelers als Sarenza, Spartoo en Zalando een markt hebben opengebroken in Nederland, die eerder verborgen was. “Een winkelketen als Scapino is weliswaar al jaren online actief, maar het is allemaal relatief marginaal. Dat breekt de Nederlandse spelers nu op.”

Meer verkoop online
Volgens de directeur van Thuiswinkel.org blijven de buitenlandse bedrijven ook groeien. “Het aantal schoenen dat in Nederland via internet wordt verkocht is al zeven tot acht procent”, aldus Jongen. Drie jaar geleden was dat nog minder dan één procent. “Eerst zei iedereen dat we nooit kleding op internet zouden kopen, later werden dat schoenen. Maar je ziet dat je in principe alles kunt verkopen op internet.”

Zwaargewichten
Webwinkels als Sarenza, Spartoo en Zalando zijn in de Europese markt in een paar jaar zwaargewichten geworden. De Franse webshop Sarenza biedt online 30.000 artikelen aan en heeft meer dan een miljoen schoenen op voorraad, en is naar eigen zeggen de grootste online schoenenaanbieder van Europa. De online schoenenretailer verkocht in 2011 voor 100 miljoen euro aan schoenen. Ook Zalando en Spartoo groeien hard.