TOP

Bronx Shoes gaat herpositioneren

Bronx Shoes is tot nu toe zonder schrammen de crisis door gekomen, maar gaat toch herpositioneren. Marketing manager Kimberley Schouten: “Het merk bestaat al sinds 1886 en consumenten kennen de naam, maar hebben weinig kennis van de collectie.” Naast de extra focus op marketing, zullen ook kleine aanpassingen doorgevoerd worden in de collecties.

Het gaat goed met Bronx Shoes. Het Nederlandse schoenenmerk is zonder kleerscheuren de crisis doorgekomen, maar wordt wel opnieuw in de markt gezet. “Het merk bestaat al sinds 1886 en veel consumenten kennen de naam wel, maar hebben weinig kennis van de collectie”, laat marketing manager Kimberley Schouten aan Schoenvisie weten. “Ze kennen Bronx van vroeger, maar weten niet wat we nu te bieden hebben.” Daarom gaat Bronx de doelgroep op een eigentijdse wijze aanspreken. “Dit doen we door influencers te benaderen en door actiever te worden op social media. Langzaam komen we waar we willen zijn.”

Daarnaast wil het merk in een iets hoger segment gaan zitten en worden de collecties geconcentreerder: “We hebben altijd grote collecties gehad. Van retailers hebben we terug gekregen dat het door het grote aanbod moeilijk is om te kiezen. Daarom wordt de collectie iets kleiner.”

Efficiënter werken

Natuurlijk heeft ook Bronx gemerkt dat het in de retail achteruit ging afgelopen jaren. “Je ziet veel om je heen gebeuren – veel bedrijven hebben het moeilijk. Maar dat zorgt er ook wel voor dat we nieuwe manieren vinden om efficiënter te werken. Wij hebben door deze veranderingen bijvoorbeeld de beslissing genomen om het merk te herpositioneren.”

Online

Sinds twee maanden is er zowel een B2B- als een B2C-website door Bronx in het leven geroepen. Schouten: “Het was voor ons een nieuw gebied en dat is natuurlijk spannend, maar je kan ook niet achterblijven. We zijn nog niet zo lang online, maar het loopt wel al goed. In de aanloop naar de lancering, zijn we ons ook extra gaan focussen op social media, waarvan we nu merken dat het ook effect heeft op de website – er is meer engagement.”

Het team van Bronx is niet bang dat de consumentenwebshop een concurrent wordt van de retailer. “We vinden onze klanten erg belangrijk dus daarom willen we hen via social media en ons blog exposure bieden. We willen ze een podium bieden.”

Winkels

Bronx wordt momenteel in meer dan 25 landen verkocht. Door de herpositionering is het merk echter wel extra kritisch geworden op waar het verkocht wordt. “Er ontstaan altijd weer nieuwe winkels dus als we iets zien dat interessant is, dan gaan we daar uiteraard naar kijken. Vooral de kleinere concept stores zijn nu interessant. We staan open voor nieuwe klanten, maar het moet wel bij Bronx passen.”

Toekomstvisie

Het nieuwe Bronx slaat volgens Schouten nu al aan en ze kijkt dan ook verheugd naar de toekomst: “We worden vaker herkend en mensen zijn verbaasd over hoe goed de collectie eruit ziet. Daar zijn we enorm blij mee. We hopen dat deze trend doorzet. We hebben nog veel plannen voor Bronx waar we in de komende jaren mee aan de slag gaan. We hebben allemaal energie en zin om het merk uit te rollen en mensen (opnieuw) kennis met ons te laten maken.”