TOP

Bristol wil in 2020 weer winstgevend zijn

Winkelketen Bristol sloot 2018 af met verlies. Dit jaar hoopt het bedrijf break-even te draaien en vanaf 2020 wil Bristol weer winstgevend zijn.

Vorig jaar sloot Bristol het jaar af met verlies, in 2020 moet het bedrijf weer winst maken. Dat vertelde ceo Elise Vanaudenhove tijdens het event What’s Going on in (R)etailing?!: “We hopen dit jaar ongeveer break-even te draaien en vanaf 2020 weer winst te maken.” Vanaudenhove weet ook waarom het bedrijf vorig jaar niet winstgevend was: “Bristol heeft zich de afgelopen jaren veel te sterk gefocust op de prijs.” Daarmee werden kwaliteitsaspecten onvoldoende naar buiten gebracht.

Functioneel aanbod

Daarnaast heeft de keten er last van dat consumenten de formule voornamelijk kennen van het ‘functionele aanbod’. Vanaudenhove: “Mensen kopen sneeuwlaarzen om op skivakantie te gaan en daarna zijn ze ons weer vergeten.” Er moet volgens haar meer fun in de collectie komen. Klanten hebben volgens de ceo bij Bristol ook de associatie met ‘goedkoop’, waardoor mensen die de formule kennen en tevreden zijn dat niet hardop durven te zeggen. Zo zegt de ceo: “Wij moeten ervoor zorgen dat ze dat wel gaan doen, dan kunnen we Bristol weer sterk op de markt zetten.”

Dit najaar begint Bristol daarom met een loyaliteitsprogramma. Er wordt geen fysieke kaart uitgegeven, alleen een spaarprogramma voor de smartphone.

Derde generatie

Bristol heeft momenteel 210 winkels in de Benelux en daarnaast ook een webshop. Sinds januari dit jaar staat de derde generatie aan het roer sinds de broers Omer en Luc Vanaudenhove in 1925 het bedrijf oprichtten onder de naam Shoe Post. De nieuwe ceo is Elise Vanaudenhove en de nieuwe voorzitter van de Euro Shoe Group, die ook in januari plaatsnam, is Annick van Overstraeten.  Zij was al enkele jaren extern bestuurder bij het bedrijf.

Over Bristol en Euro Shoe Group

Eind 2017 nam de stichtersfamilie het stokje weer terug van Kurt Moons, die drie jaar ceo was van Euro Shoe Group. Toen al werd bekend dat Euro Shoe Group enorme verliezen maakt. Boekjaar 2016 werd afgesloten met een min van €3,8 miljoen, terwijl er in 2015 nog een winst te zien was van €616.000.

Niet lang na de wisseling van ceo, kondigde het bedrijf een herstructurering aan: er werd afscheid genomen van dertig werknemers. In mei 2018 stelde Bristol de uitbreidingsplannen uit; ze kondigen aan twintig winkels te sluiten in plaats van honderd winkels te openen. In het afgelopen jaar vielen de sluitingen mee. Bristol sloot en verhuisde enkele winkels, zo vertelde Elise Vanaudenhove in 2018 aan de Tijd: “Netto hebben we drie winkels minder dan een jaar geleden.”