TOP

Bristol schenkt bijna 80.000 euro aan gezinnen in armoede

Bristol heeft op de Internationale Dag tegen Armoede heel wat gezinnen blij kunnen maken. Het familiebedrijf zamelde samen met haar klanten in Nederland en België bijna 80.000 euro in voor gezinnen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Op maandag 17 oktober overhandigde Bristol de cheques aan Nationaal Fonds Kinderhulp in Nederland en Stichting Pelicano in België.

Beeld: Bristol

Met de ‘In my shoes’-campagne riep de mode- en schoenenketen haar klanten de afgelopen weken op om zich in de schoenen te plaatsen van mensen die het financieel moeilijk hebben. Volgens onderzoek van Bristol blijkt dat één op de drie kinderen soms met te kleine schoenen naar school gaat en ongeveer de helft van de ouders (47 procent) hun kind wel eens in kapotte of versleten schoenen naar school stuurt.

Tijdens de campagneperiode beloofde Bristol om per verkocht paar leren kinderschoenen vijf euro te schenken aan Nationaal Fonds Kinderhulp in Nederland en Stichting Pelicano in België. De klanten van Bristol konden hun steentje bijdragen met een vrije gift aan de kassa, en werden ook geraakt door de actie. In totaal doneerden ze meer dan dertigduizend euro.

De campagne leverde een totaalbedrag op van 78.558,41 euro, dat Elise Vanaudenhove, CEO van Bristol, mocht overhandigen aan de twee goede doelen. Op 17 oktober, de Internationale Dag tegen Armoede, was er een cheque van € 43.973,39 voor Nationaal Fonds Kinderhulp en ontving Stichting Pelicano een bedrag van € 34.585,02.

Trots

Dat de actie die Bristol opzette door zoveel mensen werd ondersteund, doet Elise Vanaudenhove plezier. “De cijfers uit onze enquête maakten indruk op onze medewerkers. Bristol wil een inclusief merk zijn met prijzen die toegankelijk zijn voor iedereen, maar dat blijkt écht niet zo vanzelfsprekend. Vandaar het idee om tijdens de dure ‘back to school’-periode specifiek rond dit topic een campagne op te zetten. Naast financiële steun bieden aan gezinnen die het broodnodig hebben, zijn we trots dat we door deze campagne een stem hebben kunnen geven aan een probleem dat maar al te vaak achter gesloten deuren blijft”, zegt Elise Vanaudenhove trots.

Kinderarmoede

Ook in de winkels merkten de medewerkers hoe de campagne aansloeg bij collega’s en klanten Anita Bosman, filiaalmanager van Bristol Groningen, vertelt: “De pakkende en moedige getuigenissen van mensen die met armoede te kampen hebben, raakten ons enorm. We gaan er vaak van uit dat dit een ver-van-ons-bed-show is, maar kinderarmoede is dichterbij dan we denken. Onze klanten waren enorm solidair met onze actie en er waren ook mensen die zélf hun verhaal aan onze kassa deelden. Voor hen een concreet verschil kunnen betekenen, maakt de actie voor ons nog waardevoller.”  

Pakjesavond

Bij Nationaal Fonds Kinderhulp in Nederland klonken er vreugdekreten bij het horen van het ingezamelde bedrag. Ilse De Voogd, Fondsenwerver bij Kinderhulp: “We kunnen dit bedrag zó goed gebruiken. We willen gezinnen in armoede financieel bijstaan, zodat ze gelijke kansen krijgen voor de toekomst. Met iets groots of iets kleins. Daarvoor hebben we uiteraard financiële middelen nodig. Met deze prachtige donatie kunnen we bijvoorbeeld meer dan honderd kinderen helpen bij het behalen van hun zwemdiploma, tweehonderd kinderen blij maken met een goede winterjas en warme winterschoenen of ruim 1.700 kinderen helpen om ook pakjesavond te vieren.”