TOP

Bristol introduceert vernieuwd winkelconcept in Beek

Bristol opende afgelopen woensdag een nieuw filiaal in het Limburgse Beek, waar het schoenenbedrijf het nieuwe winkelconcept presenteert. Het gaat om de 239e winkel in de Benelux.

De Bristol-vestiging in Beek is gevestigd in winkelcentrum Makado en heeft een oppervlakte van 850 vierkante meter. Het filiaal is ingericht volgens het nieuwe winkelconcept. Met een ruimere opstelling, lagere schoenenrekken en gebruik van paspoppen. Er is gekozen voor zuinige ledverlichting en energiebesparende verwarmings- en koelingsinstallaties. De winkel opende op 14 april de deuren. Er gaan negen medewerkers aan de slag.

Meer mode en sport

De sportafdeling is flink uitgebreid; die is voorin de zaak te vinden en beslaat de helft van het vloeroppervlak. Het aanbod bestaat een mix van eigen merken en labels als Adidas, Asics, Puma, Reebok en Skechers. “We zien een toename in de verkoop van sportartikelen en spelen daarop in door dit assortiment een centrale plek in de nieuwe winkels te geven”, licht CEO Elise Vanaudenhove in een persbericht toe. Ook nieuw is de shop-in-shop van het eigen modemerk Coco Bella. Het bedrijf draaide vorig jaar al een pilot met het concept in een aantal grote steden en neemt de fashioncorner na ‘overweldigend positieve reacties’ vanaf nu op in alle nieuwe vestigingen. Beek heeft de primeur.

Imago opkrikken

Bristol werkt al een jaar intensief aan het concept. Niet alleen de winkeluitstraling is aangepakt, ook de collectie en communicatiestrategie zijn op de schop gegaan. Het imago moet worden opgekrikt, zei Vanaudenhove eerder in gesprek met Schoenvisie. “Omdat we in het verleden altijd heel erg op prijs hebben gespeeld, denken mensen die ons niet goed kennen dat we rommel verkopen. Een van onze speerpunten is dat we het kwaliteitsaspect sterker willen benadrukken, door sterker in te zetten op onze A-merken en het aandeel leren schoenen te vergroten.” Dat laatste doet de keten met de introductie van de Excellent by Bristol-lijn voor mannen, vrouwen en kinderen, die veel ruimte krijgt in de nieuwe winkels. Aansluitend wordt door voorjaar de nieuwe Pretty smart-marketingcampagne gelanceerd. De boodschap: slim kopen, doe je bij Bristol.

Winkelsluitingen

De veranderingen gaan gepaard met het ‘optimaliseren’ van het winkelbestand. Bristol begon twee jaar geleden met het sluiten van niet-rendabele winkels in Nederland en België (negentien in 2019 en zeventien in 2020, red.). Om deels te heropenen op betere locaties, zoals Beek. Begin april werd bekend dat het bedrijf zich door de voortslepende lockdown gedwongen ziet opnieuw vestigingen te sluiten. Het gaat om meer dan tien vestigingen, zegt Vanaudenhove tegen de Financiële Telegraaf. Ook het Nederlandse hoofdkantoor wordt afgebouwd. De keten wordt zowel in Nederland als België geraakt; ook in ons buurland mag er sinds 1 april alleen op afspraak gewinkeld worden. “We moeten iedere keer een manier vinden om te overleven, maar op een gegeven moment knapt het.”

Foto’s: Bristol