TOP

Bristol en Wear gaan pre-loved sneakers verkopen

Klanten van de nieuwe Bristol-vestiging in Zaandam kunnen hier vanaf 8 april niet alleen terecht voor de nieuwste collecties, maar ook voor tweedehands items: pre-loved merksneakers van Wear. De tweedehands sneakers worden opgeknapt door Wear waardoor ze betaalbaar, duurzaam en voor een breed publiek beschikbaar zijn.

Beeld: Bristol

Met de collab hebben Bristol en Wear de handen ineengeslagen omdat zij vinden dat duurzame mode voor iedereen toegankelijk moet zijn. In Zaandam vindt iedereen nu sneakers van merken als Nike, Adidas, New Balance en Puma met een vriendelijk prijskaartje. De sneakers dragen bovendien bij aan een duurzame en circulaire toekomst. Voor Bristol betekent deze samenwerking een belangrijke stap in de missie naar een meer sustainable bedrijfsvoering.

Tweede leven

De pre-loved sneakers die nu bij Bristol te vinden zijn, zijn afkomstig van Wear. Wear werd opgericht door Pim Roggeveen en Lorenzo van Galen, twee sneakerliefhebbers met een passie voor duurzaam ondernemen. Met Wear geven zij sneakers een tweede leven en dragen op deze manier bij aan een duurzame productieketen en een schonere, inclusievere economie. Bij Wear werken mensen met ‘onbenut arbeidspotentieel’, die iets moeilijker dan gewoonlijk aan een baan komen. De tweedehands sneakers die Bristol verkoopt zijn door Wear volledig gereinigd en voorzien van een nieuwe binnenzool. Door sneakers een tweede leven te geven, wordt de CO2-uitstoot verminderd en de fashion afvalberg kleiner.

Voor Bristol heeft de samenwerking met Wear veel voordelen, zo legt Elise Vanaudenhove, CEO van Bristol, uit: “Door onze samenwerking met Wear kunnen we iets heel unieks realiseren. Pre-loved sneakers zijn een van de duurzaamste keuzes als het op schoenen aankomt, want er hoeven geen nieuwe schoenen gemaakt te worden. Bovendien is de prijs van een paar Wear-sneakers voor een breed publiek toegankelijk. Duurzaamheid die niet duur is dus. Dit project is een stap in de goede richting en dat we het samen met jonge, Nederlandse ondernemers kunnen doen, maakt het nóg mooier.”

Experiment

De samenwerking tussen Bristol en Wear is voor beide partijen een experiment, maar wel een experiment met potentie. “Als we merken dat onze klanten hier blij van worden, sluiten we niet uit dat we dit bij meer winkels gaan introduceren. We hebben immers meer dan tweehonderd winkels in Nederland en België”, aldus Elise Vanaudenhove. Lorenzo van Galen, mede-oprichter van Wear voegt daaraan toe: ”Voor ons is dit nu al een hele mooie stap en als dit succesvol uitpakt, is dat een belangrijke bevestiging. Het zou een grote impact kunnen hebben op de groei van Wear.”