TOP

Bristol blijft positief ondanks tegenvallende resultaten

Bristol dacht de weg naar boven weer gevonden te hebben, maar corona zorgde in 2020 voor een onderbreking in de stijgende lijn. De omzet liep terug en het nettoverlies verdrievoudigde ten opzichte van een jaar eerder. Toch blijft CEO Elise Vanaudenhove positief.

Sinds 2017 maakt de Bristol al verlies, maar net toen de Belgische schoenwinkelketen dacht weer winst te kunnen gaan maken, liep alles anders. Door de coronacrisis maakte het in 2020 twintig procent minder omzet en ook dit jaar zit een positief resultaat er niet in. “Winst maken is ten vroegste voor volgend jaar”, zegt CEO Elise Vanaudenhove in De Tijd.

Nettoverlies verdrievoudigd

De jaarcijfers die Bristol presenteert laten zien hoezeer de coronacrisis Bristol heeft geraakt. In 2020 verdrievoudigde het nettoverlies tot 18,8 miljoen euro. De omzet liep met ruim veertig miljoen euro terug, van 183,3 miljoen naar 142,3 miljoen euro. Doordat winkels door de lockdown in de eerste helft van het jaar gesloten bleven, zal ook dit jaar geen winst worden gemaakt. In de eerste helft van 2021 viel de omzet 21,8 procent lager uit dan verwacht.

De negatieve cijfers konden niet worden voorkomen door alle maatregelen die het bedrijf al voordat de coronacrisis uitbrak in gang zette om de kosten te drukken. In 2020 werden 18 winkels gesloten, maar kwamen er tien bij. Dit jaar sloten nog eens elf verkooppunten hun deuren waardoor er nu 250 vestigingen in Nederland en België over zijn. Hierdoor staan er honderd minder medewerkers op de loonlijst, tien procent van het personeelsbestand. Ook het Nederlandse kantoor werd gesloten.

Lees ook het interview dat we eerder met CEO Elise Vanaudenhove hadden: ‘2021 zal zwaar worden, maar in 2022 hopen we back on track te zijn’

Situatie normaliseert

Ondanks de negatieve cijfers blijft Elise Vanaudenhove positief als altijd. “De situatie normaliseert eindelijk. In juni groeide de omzet met twintig procent. Als er geen nieuwe lockdowns komen, kunnen we dit najaar veel goedmaken. En dan moet het lukken om in 2022 weer winst te maken”, zo zegt zij in De Tijd.

Om in de toekomst betere cijfers te kunnen presenteren, streeft Bristol ernaar de omzet gelijk te houden, maar de winstmarge te verhogen. Dat denkt het bedrijf te doen door kosten te besparen. Bijvoorbeeld door sluitingen van winkels en kantoren, maar ook door de grote hoeveelheid onverkochte kleding en schoenen in het magazijn te beperken.

Winkels vernieuwen

Een volgende stap die Bristol gaat zetten is mogelijk met een investering van 8 miljoen euro, dankzij achtergestelde leningen van de familie Vanaudenhove en investeringsmaatschappij LRM. Dat geld wordt besteed aan de vernieuwing van alle winkels in de komende vijf jaar, in de hoop dat klanten er meer geld uitgeven. Zij vinden hier dan ook meer producten van merken als Adidas en Puma. “We leggen ook meer de nadruk op kwalitatieve leren schoenen, die dertig euro kosten en geen honderd, zoals bij de concurrentie”, zegt Vanaudenhove. “Ons aanbod goedkope basisartikelen blijft, maar we focussen er minder op.”

Beeld: Bristol