TOP

Brantano opgekocht door R&S Retail, krijgt nieuw winkelconcept [foto’s]

De Belgische schoenenketen Brantano heeft definitief onderdak gevonden bij de holding R&S Retail Group. De nieuwe eigenaar trekt 50 miljoen euro uit om de formule volledig te vernieuwen.

Dat meldt de schoenenketen in een persbericht. Brantano wordt een van de acht formules binnen R&S Retail Group. Het concern wil verschillende grote retail- en fashionketens combineren en synergievoordelen tussen de groepen behalen. In lijn met die strategie neemt de R&S Retail Group in januari dit jaar de damesmodeketen Miss Etam over. Verder wordt op 9 september bekend dat de holding de nieuwe eigenaar is van de Belgische FNG Group (o.a. Claudia Sträter, CKS en Fred & Ginger), waarbij FNG-oprichters Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke de belangrijkste referentieaandeelhouders van de nieuwe groep worden. “Wanneer je verschillende retailbedrijven kunt laten draaien op hetzelfde platform, verkrijg je schaalvoordelen en risicospreiding”, aldus Penninckx. “In een paar jaar tijd zijn we, mede dankzij de recente combinatie met R&S, gegroeid van 80 naar 450 miljoen euro omzet.”

Nieuwe merkidentiteit

Bij Brantano gaat er na de overname veel veranderen. De schoenenketen gaat het najaar in met een nieuwe merkidentiteit en bijbehorend winkelconcept. In dit concept krijgt kleding een belangrijke bijrol. De nieuwe eigenaren investeren 50 miljoen euro voor de ombouw van ongeveer honderd vestigingen (Brantano had voorheen 120 winkels in België en de Benelux. Eerder werd al bekend dat het negentien winkels verkoopt en drie outletvestigingen sluit, red.). De verwachting is dat de volledige operatie in de komende twee tot drie jaar wordt afgerond. Inmiddels zijn er acht vestigingen in nieuwe stijl heropend.

BRANTANO_01 - HR 3

Alle lagen van de bevolking

De slogan ‘Like a walk in the park’ is het uitgangspunt voor het nieuwe concept geworden. “Brantano is marktleider in kinderschoenen en sneakers”, zegt Penninckx. “Gezinnen vormen dus een belangrijke doelgroep, maar de keten bereikt ook veel vijftigplussers. De uitdaging was om een concept te ontwikkelen dat een breed publiek aanspreekt.” Het park, dus: een plek waar mensen uit alle lagen van de bevolking samenkomen en waar iedereen zijn plekje vindt. In de winkelopstelling is het thema vertaald naar een dominante, centrale winkelgang die schuin naar achteren loopt en waar zitbanken langs staan.

Goed gekozen fashionaanbod

Nieuw zijn ook de drie kledingzones (mannen, vrouwen en kinderen) die aan het schoenenaanbod worden toegevoegd. Volgens Rens van de Schoor, ceo van R&S Retail, gebruikte de Belgische keten zijn vierkante meters eerder ‘onvoldoende efficiënt’. “Brantano blijft in de eerste plaats een gevestigde waarde in schoenen. Het aanbod blijft even groot, alleen wordt het mooier en toegankelijker gepresenteerd.” De kledingzones zijn hier een aanvulling op. Van de Schoor: “Een goed gekozen fashionaanbod kan de winkelomzet met 20 à 25 procent doen stijgen, zonder dat de schoenenverkoop eronder lijdt.”

BRANTANO_01 - HR 103 BRANTANO_01 - HR 79

Verborgen diamant

Brantano was een Belgische dochterketen van de failliet verklaarde Macintosh Retail Group. In januari dit jaar wordt de formule overgenomen door Rens van de Schoor (ceo R&S Retail), Wouter Torfs (Torfs Schoenen) en Dieter Penninckx. “We hebben een mooi bedrijf gevonden, al zat er wel een flinke laag stof op”, vertelt Penninckx aan Retaildetail. “We gaan die verborgen diamant weer oppoetsen en laten schitteren.”

BRANTANO_01 - HR 40 BRANTANO_01 - HR 47

BRANTANO_01 - HR 90

BRANTANO_01 - HR 97 BRANTANO_01 - HR 98

BRANTANO_01 - HR 88