TOP

BrandNew: exposanten blij met goede aftrap inkoopseizoen [reportage]

Op maandag 20 en dinsdag 21 februari 2017 organiseerde schoenencentrum Cast in Nieuwegein voor het eerst de vakbeurs BrandNew. Dit seizoen geen ISLN, maar twee afzonderlijke beurzen (de Buy&Bloom wordt in maart gehouden) zodat retailers kunnen kiezen wanneer ze behoefte hebben om in te kopen. “Voor deze editie heb ik meer afspraken staan dan voor de volgende”, vertelt gastexposant Björn Smit van Shoe Revolution.

Voor het eerst in jaren organiseert Cast geen Internationale Schoenen- en Lederwarenbeurs Nederland (ISLN) en TrendEvent meer. Een half jaar geleden maakte het schoenencentrum in Nieuwegein namelijk bekend dat het roer om gaat en ze meer willen inspelen op de behoefte van de klant. Dat betekent: twee beurzen in één seizoen. De ene beurs (BrandNew) is de plek waar je ideeën opdoet, trends spot en eventueel al schrijft en de andere beurs (Buy&Bloom) draait om het maken van beslissingen.

Op maandag 20 februari 2017 werd de allereerste BrandNew georganiseerd.

Positieve vibe

Dertig gastexposanten staan opgesteld in een knusse, industriële setting en een het middenplein is omgetoverd tot een groot podium. In de wandelgangen oogt het zo af en toe rustig, maar als je de verhalen van standhouders hoort, is de waarheid toch heel anders. Vooral op de maandag zit iedereen volgeboekt met afspraken en bevinden de klanten zich eerder ìn de showrooms dan erbuiten. Tijdens de trendshows op het middenplein en de trendpresentaties van ANWR-Garant komt iedereen zijn vertrouwde omgeving uit en bruist het in de hallen.

Vergeleken met maandag, is de dinsdag rustiger. “De meeste bezoekers komen met name af op de modeshows van de eerste dag”, legt Esther Vervaet, marketing & communicatie bij Cast, uit. De standhouders maakt het echter niet veel uit. Gastexposant Björn Smit van agentuur Shoe Revolution: “Ik vroeg me af of de splitsing wel goed zou zijn omdat de tendens naar later ligt. Daarom heb ik lang getwijfeld of ik wel beide beurzen zou moeten pakken, maar de afgelopen twee dagen waren super. Ik had vooral deze beurs mijn afspraken ingepland staan. De dinsdag was wel een stuk minder druk, maar het is ook wel fijn om een keer koffie te kunnen halen. Maandag stond ik namelijk helemaal vol en had ik geen rust.”

“Het nieuwe concept is tot nu toe erg goed ontvangen”, voegt Vervaet eraan toe. “Niet alleen de sfeer van de beurs zelf was goed, maar ook de aanwezigen waren goed gemutst. Er hing een positieve vibe.”

Perfecte timing

Gastexposanten Birkit Kroon en Koen Rigter, oprichters van agentuur Beer & Cheese, zijn erg blij met de vroege editie van de beurs: “Voor ons is de timing perfect. Normaal gesproken valt de ISLN voor ons te laat om er te staan omdat we begin maart al stoppen met het schrijven van orders.” Na drie jaar afwezigheid, bevalt het de twee goed om weer terug te zijn.

Toekomst

Voor de zomer staan ook zowel de BrandNew als de Buy&bloom ingepland. Met het positieve resultaat van de eerste editie van de BrandNew, vindt Cast de beurs voor herhaling vatbaar.