TOP

BrandNew: eerste dag overvolle showrooms, andere dag minder animo

De showrooms bij schoenencentrum Cast puilen op maandag 19 januari 2018 uit van de inkopers. De kijkbeurs BrandNew lijkt drukker dan ooit, maar toch komt er een tegenvallende tweede dag tegenover te staan. Ook al kijkt niet iedereen er op deze manier tegenaan: “Op dinsdag is het vaak minder druk, maar daardoor een waardevolle dag voor de grotere retailers.”

Cast is op maandag 19 februari 2018 haast onherkenbaar. Door alle inkopers die op BrandNew zijn afgekomen, zie je haast geen hand meer voor ogen. De goede sfeer wordt nog eens extra versterkt door de indeling van het pand. De showrooms zitten op hun vaste plek, maar de gangen zijn opgevuld met hotspots van verschillende bedrijven (van vloerbedekking tot kleding) en het middenplein is omgetoverd tot de wondere wereld van Jan ‘Trendman’ Agelink. “Het was even afwachten hoe de beurs zou gaan omdat we het een nieuwe invulling hebben gegeven, maar we zijn positief over het resultaat”, laat Esther Vervaet, Marketing & Communicatie bij Cast, aan Schoenvisie weten. “Natuurlijk zullen we aan de hand van de enquêtes volgende editie kleine dingen aanpassen, maar we kijken terug op een geslaagde editie.”

Ook Thom Westerkamp van Caprice voelt de positiviteit: “Het was voor ons een geode beurs. Zowel op maandag als dinsdag hadden we aan één stuk door klanten in de showroom. We zijn ook enthousiast over de nieuwe manier waarop de beurs is georganiseerd. Dit is absoluut een goed begin van een nieuw seizoen.”

Cast Brand New 2018 februari (1)

Rustige dinsdag

Maar toch verbleekt de dinsdag bij de drukte van maandag. De wandelgangen zijn ineens een stuk minder gevuld en ook bij de gastexposanten valt het stil. “De eerste dag was een succes, maar de tweede dag was gewoon slecht”, vindt Yvonne Wiggers van Baboos. “Ik heb al met exposanten besproken dat we best vijf procent korting zouden kunnen geven tijdens BrandNew om de inkopers naar de beurs te trekken. We moeten alleen nog afwachten of Cast dit ook wil.”

Maar Björn Smit van ShoeRevolution vindt dat er niet per se iets moet veranderen: “Als inkopers weten dat het deze twee dagen gebeurt, dan moeten ze ervoor zorgen dat ze deze dagen ook kunnen.” Smit is verder positief over de beurs. “Het is mijn eerste keer dat ik een vaste showroom in Cast heb, maar mensen weten me te vinden. Met name op maandag ging het continu door. Ik merk echter wel dat mensen nog steeds met een rem erop kopen, ze willen eerst zien hoe het komende seizoen uitpakt.”

Cast Brand New 2018 februari (3)

Kwaliteit boven kwantiteit

“De maandag is voor retailers vaak de meest ideale dag om in te kopen”, maakt Vervaet duidelijk. “Dan zijn de winkels vaak later geopend of de hele dag gesloten, waardoor ze de tijd hebben om bij Cast langs te gaan. Op dinsdag is het vaak minder druk maar daarmee een waardevolle dag voor de grotere retailers. Het gaat ons om de hoeveelheid tevreden bezoekers en exposanten over de gehele beurs. De kwaliteit gaat boven de kwantiteit. We hechten er veel waarde aan dat iedereen tevreden is met het aanbod dat wij geven.”

TrendSpots

Voor het eerst heeft Cast tijdens BrandNew geen modeshow georganiseerd. In plaats daarvan is het middenplein omgetoverd tot de wondere wereld van Jan ‘Trendman’ Agelink. Hier legt de trendforecaster op een interactieve manier de trends voor winter 2018-2019 uit, terwijl modellen om hem heen staan te dansen. De vier hoeken zijn elk op een andere manier ingericht. Van urban tot natuurlijk en van huiselijk tot geblokt.

Agelink licht vier belangrijke trends uit:
Cast Brand New 2018 februari (4)
– Creative Rebel: denk aan studs, dikke zolen en biker boots.

Cast Brand New 2018 februari (5)
– The Lost Explorer: denk aan organisch, weinig print, western en fur.

Cast Brand New 2018 februari (6)
– L’atelier Romantique: denk aan ambacht, vintage, gelaagdheid en fantasievol.

Cast Brand New 2018 februari (7)
– The Coloured Uni-form: denk aan colorblocking, speelse functionaliteit, grafisch en sport.

TrendTour

Op dinsdag gaat Agelink tijdens de Trendtour dieper in op de vier trends. “We wilden de dinsdag een meerwaarde geven middels drie TrendTours”, vertelt Vervaet. “Deze TrendTours zaten vooraf compleet volgeboekt, maar helaas kwamen niet alle retailers opdagen. Dat kan te maken hebben met de communicatie, of misschien zijn afspraken wel uitgelopen. Het feit dat retailers zich opgeven, geeft wel aan dat de intentie er is en het idee wordt gewaardeerd.”

De dertig schoenenmerken die Agelink uitlichtte tijdens zijn presentatie op maandag, gaat hij stuk voor stuk langs op dinsdag. Dit maakt de tour van anderhalf uur lang (“Het moet hier en daar nog moet worden bijgeschaafd”, Vervaet), maar ook enorm leerzaam. Een schoen op een beeldscherm zien, is namelijk volkomen anders dan wanneer je er een vasthoudt. Daarnaast stappen inkopers ook eens een andere showroom binnen dan degene die er op het lijstje staan en ontstaan er ook interessante gesprekken en discussies tussen de retailers en de vertegenwoordigers.

Cast Brand New 2018 februari (8)

Gastexpo

Naast de vaste exposanten waren er zo’n 35 gastexposanten aanwezig op de beursvloer op niveau 1. Hiermee stond de gastexpo bomvol met een breed aanbod, variërend van schoenen tot aan tassen, lederwaren en accessoires. Op de beursvloer heerste een goede sfeer dankzij de live DJ en de hapjes en drankjes die gedurende dag voorbij kwamen voor zowel gastexposant als bezoeker. Ook hier gold dat maandag de drukst bezochte dag was. Een groot aantal van de gastexposanten tijdens BrandNew is opnieuw te bezoeken op zondag 4 tot en met dinsdag 6 maart tijdens Buy&Bloom.