TOP

BrandNew #4: sterke collecties, nieuwe trends en uitdagingen voor de toekomst [reportage]

Op maandag 20 en dinsdag 21 augustus 2018 vond de vierde editie van BrandNew plaats in het schoenencentrum. Deze editie was een bijzondere, omdat oud-directeur Lieke Poppe het stokje officieel overdroeg aan opvolger Marijn Verschure. Een periode van grote veranderingen voor Cast dus, wat ook tijdens BrandNew merkbaar is. “De tijd van klagen is voorbij, nu is het tijd om samen te kijken naar nieuwe toekomstmodellen.”

Cast begint het inkoopseizoen voor zomer 2019 met een fris interieur. Het centrum heeft in de afgelopen maanden een upgrade gekregen, met nieuwe vloeren met een betonlook en donkere plafonds met strakke verlichting (tl-buizen, maar dan de hippe soort). De muren zijn overgeschilderd in frisse kleuren. “De bezoekers reageerden positief op de verbouwing”, zegt Marlies Aalders, die verantwoordelijk is voor de marketing & communicatie bij Cast. “Iedereen vond het erg geslaagd.” Al is de strakke en industriële look voor sommigen even wennen. “Misschien nog een paar zitjes en planten in de gangen?” oppert een exposant.

Inspiratie- en oriëntatiemoment

Cast laat weten terug te kijken op een geslaagde beurs. Aalders: “Er hing een goede vibe in het pand. De bezoekers waren positief. BrandNew is bedoeld als inspiratie- en oriëntatiemoment, waar winkeliers de nieuwste trends kunnen spotten. Van de aanwezigen horen we terug dat ze de beurs ook zo ervaren.” De eerste en tweede editie presenteerde het schoenencentrum de trends nog aan de hand van modeshows. Die werden vorig seizoen vervangen door een trendpresentatie van Jan Agelink op de maandag, gecombineerd met ‘trendboxen’, en een Trendtour langs verschillende exposanten op dinsdag.

Dit keer zijn de trendboxen naar de entree verplaatst. De presentatiepunten verbeelden vier modestijlen: Poppy Play, Tribal Vibe, Elegant Rebel en Fantastic Baroque. Van side-events als de modeshow en Trendtour is dit seizoen afscheid genomen. “In plaats daarvan hebben we besloten ons sterker te focussen op de trendboxen en de collecties die in het centrum worden aangeboden”, licht Aalders toe. Naast de vaste leveranciers zijn er tijdens BrandNew dertig gastexposanten aanwezig om hun merken te presenteren. Het aanbod loopt van sneakerverzorgingsproducten waarin geavanceerde ruimtevaarttechnologie verwerkt is (Rokxk), tot waterschoentjes in alle kleuren van de regenboog (Igor).

Macarons en muziek

Gastvrouwen in kleurrijke tutu’s en op pumps van het Belgische Giulia Shoes delen croissants en macarons uit. Een singer-songwriter duo en dj op de beursvloer met gastexposanten zorgen voor de muzikale omlijsting. Bij de showroom van ANWR-Garant wordt popcorn gepoft, Birkenstock deelt smoothies uit. “De aankleding was weer erg goed verzorgd”, vindt Jurgen Beerens van agentuur Beerens & Shoes. “De presentatiepunten in de gang waren origineel en mooi.” Wel miste hij reuring op het Middenplein. Peter Bloem, de vertegenwoordiger van o.a. JJ Footwear, deelt die mening. “Ik had daar graag wat meer actie gezien. Al was de afscheidsborrel van Lieke wel heel gezellig.”

Bijzonder afscheid

De vierde editie van BrandNew was een bijzondere. Oud-directeur Lieke Poppe, onder wiens leiding het beursconcept werd geïntroduceerd, nam op maandagmiddag afscheid van de schoenenbranche. Te midden van een grote groep exposanten en winkeliers sloot Poppe haar periode bij Cast officieel af en gaf ze het stokje door aan haar opvolger Marijn Verschure. Bestuursvoorzitter Dennis Beute (ANWR-Garant) lepelde in zijn toespraak een waslijst aan anekdotes op – het resultaat van een rondje door het centrum. De leukste: dat Poppe in het schoenencentrum de liefde van haar leven leerde kennen. “Ik moest wel even graven hoor”, zegt Beute achteraf. “Meest gehoord: ja, Lieke is gewoon Lieke. Iedereen prees haar enthousiasme, betrokkenheid en professionaliteit.”

Lees ook: Lieke Poppe begint aan een nieuw hoofdstuk [interview]

Sterke maandag, dinsdag minder

Traditiegetrouw is de maandag van BrandNew de dag met de meeste reuring. Op dinsdag staan vaak afspraken met de grote spelers ingepland. Dat is dit seizoen niet anders, al geven de vaste- en gastexposanten aan dat het minder druk lijkt dan gewoonlijk. “Het valt mij op dat er minder winkeliers en inkopers zijn en de meesten niet actief op zoek naar nieuwe merken”, zegt Bart Puts van Shoeroom 468 (Acebo’s, Ciao Bimbi, Freesby, Igor en Simone Mathieu). “Zelf ben ik hier voornamelijk voor het contact met mijn vaste klanten. Op maandag heb ik het van half 11 tot half 3 heel druk gehad, verder was het rustig. Als ik de resultaten van beide dagen bij elkaar op zou tellen, kom ik uit op één goede dag.”

“Wij hebben ook bijna iedereen op maandag gezien”, knikt Birkit Kroon van agentuur Beer & Cheese (o.a. Rollie en Woden). “Voor veel winkeliers is dat toch de vaste inkoopdag. De opzet van BrandNew is prima, winkeliers kunnen hier op een laagdrempelige manier met nieuwe merken kennismaken. Maar dat kan wat ons betreft ook in één dag.” “Wij hebben die geluiden ook gehoord”, zegt Aalders. “Het is nog te vroeg om te zeggen hoe de volgende editie van BrandNew eruit gaat zien, maar dit is zeker iets waar naar gekeken wordt.”

Eigen inkoopritme

Het is Beerens ook opgevallen dat het rustiger was dan tijdens eerdere edities. “Een mogelijke verklaring is dat een groot deel van Nederland nog zomervakantie heeft”, zegt hij. “Het zuiden van Nederland was dit keer relatief goed vertegenwoordigd. Daar zijn ze alweer aan het werk.” Een andere factor is dat retailers zich bij de inkoop steeds minder laten leiden door de beurskalender, denkt Beerens. “Ik zie een duidelijke tweedeling; de groep die direct na de modebeurzen is begonnen en al vol in de inkoop zit of, in het geval van kledingwinkels, aan het afronden is. Met daar tegenover de groep die eerst op vakantie is gegaan en zich nu gaat oriënteren. Sommigen wachten de uitverkoop af voor ze hun positie voor het nieuwe seizoen bepalen.”

Pittig seizoen

Dat laatste komt wellicht doordat de schoenenretail een pittig seizoen achter de rug heeft. “De eerste drie maanden was het koud, vervolgens werd het direct sandalenweer”, vat Puts het eerste halfjaar van 2018 samen. “Goed, iedereen heeft veel sandalen en slippers verkocht, maar daar haal je qua omzet minder uit.” Toch is de stemming onder zijn klanten ‘minder negatief’ als hij vooraf had verwacht. “Iedereen wil toch weer verder. Wel is er veel onzekerheid: welke kant gaan we op?” Voor Cast is dat lastig, ziet Beerens. “Bruisend was het niet, maar dat ligt niet aan de organisatie. Beurzen vallen of staan met de opkomst. We opereren in een turbulente markt die aan enorme veranderingen onderhevig is; de toekomstbestendige ondernemer past zich hieraan aan. De tijd van klagen is voorbij. Het is tijd om samen te kijken naar nieuwe toekomstmodellen.”

Foto header: Joël de Haan/Studio206 Fotografie & Video