TOP

Bos Group gaat door met Scotch & Soda Footwear: ‘Weg is vrij om verder te bouwen’

Bos Group International zet de licentieovereenkomst met Scotch & Soda Footwear voort onder de nieuwe eigenaar Bluestar Alliance. Peter Frericks, brandmanager en head of global sales: “Onze ambities staan nog steeds fier overeind.”

Beeld: Scotch & Soda

Na een roerige periode is de weg vrij om verder te bouwen aan Scotch & Soda Footwear, laat head of global sales en brandmanager Peter Frericks aan Schoenvisie weten. Bos Group International heeft een nieuwe licentieovereenkomst gesloten met het Amerikaanse managementbedrijf Bluestar Alliance, sinds april de eigenaar van Scotch & Soda. Het Limburgse familiebedrijf blijft verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de wereldwijde distributie van de schoenenlijn van het modelabel. Frericks: “We zijn verheugd om onze relatie met Scotch & Soda voort te zetten.”

Vertrouwen in goede afloop

Het faillissement van Scotch & Soda was een bittere pil voor Bos Group International, die slechts drie maanden eerder de schoenenlicentie van het merk had verworven. Scotch & Soda Footwear viel als onderdeel van het Limburgse familiebedrijf buiten het faillissement. “Maar we hadden vertrouwen in een goede afloop”, vertelt Frericks. “En dat bleek ook het geval; tussen het faillissement en de doorstart heeft uiteindelijk slechts een week gezeten. We zijn dan ook doorgegaan als gepland. De orderportefeuille voor winter 2023-2024 is volledig in productie genomen en de ontwikkeling van de zomercollecties voor zomer 2024 voortgezet.”

Blijven investeren

Voor de Benelux blijft de verkoop van de mode- en schoenencollectie in handen van Twoinamillion Agency (Nederland) en Group Alain Broekaert (België en Frankrijk). In ons land heeft Scotch & Soda Footwear ruim 100 verkooppunten, waaronder de winkels van Omoda, Van den Assem en de Promodes-leden. Naast de wholesale levert Bos Group schoenen aan de eigen winkels en webshop van Scotch & Soda. Op het moment van schrijven is nog niet bekend hoeveel van deze vestigingen openblijven. Bos Group is ook na het faillissement van maart in het schoenenmerk blijven investeren. Het team en de opslagcapaciteit zijn uitgebreid en er is een b2b-portal geïntroduceerd. Verder zijn er plannen voor meerdere Scotch & Soda Footwear-outlets. De eerste opent later deze maand in Designer Outlet Roosendaal.

Internationale expansie

Het Limburgse schoenenbedrijf verwierf de licentie voor Scotch & Soda Footwear eind 2022. Doel is om het merk laten groeien in de kernmarkten (Benelux, Duitsland en Oostenrijk) en de stap naar nieuwe regio’s maken. Waar de mannen- en vrouwenschoenen nu beide goed zijn voor de helft van de omzet, komt in de toekomst ook meer focus op kinderschoenen. Die ambities staan volgens Frericks nog steeds fier overeind. “We zijn al goed vertegenwoordigd in West- en Oost-Europa en willen uitbreiden naar het noorden en zuiden, onder meer naar Italië, Spanje en Scandinavië. Verder heeft Scotch & Soda Footwear een sterke positie in regio’s als Noord-Amerika, Australië, Zuid-Afrika en het Midden-Oosten. We zetten ook de expansie buiten Europa voort.”