TOP

Black Friday in Nederland: hoe ga je ermee om? [analyse]

Na het grootwinkelbedrijf wordt Black Friday in Nederland ook door steeds meer zelfstandige retailers opgepakt. Een mooi moment om je klanten te verrassen, zo vlak voor de feestdagen, of de zoveelste kortingsactie?

Alsof er een horde sprinkhanen doorheen was geraasd. Zo lieten klanten een Nike-store nabij de Amerikaanse stad Seattle vorig jaar achter tijdens Black Friday, de traditionele koopjesdag na Thanksgiving. Zulke taferelen lijken voor Nederlanders een ver-van-hun-bed-show. Toch krijgt de kortingsdag ook hier steeds meer voet aan de grond. “Black Friday heeft zich internationaal bewezen en is bekend bij de consument”, zegt Dirk Mulder, sectormanager retail bij ING. “Retailers willen kijken of ze het concept ook in Nederland tot een succes kunnen maken.”

Black Friday is voor Nederlanders inderdaad geen onbekend fenomeen. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat één op de vijf Nederlanders de kortingsdag al kent, dan al niet van ‘Amerikaanse toestanden’ als in de eerder genoemde Nike-winkel. Van de millennials (geboren tussen 1981 en 2000) is zelfs 84 procent bekend met de kortingsdag en geeft een derde aan actief op zoek te gaan naar koopjes. Bovenkleding (41 procent) en schoenen (36 procent) zijn populaire categorieën.

Kortingsweekend

Steeds meer bedrijven, zowel leveranciers als retailers, organiseren hun eigen ‘Zwarte Zaterdag’. Op de website Black Friday Nederland is te zien om welke merken en ketens het gaat. Dit jaar staat de teller binnen de mode- en schoenenbranche op 56. Een greep uit de deelnemers: Hudson’s Bay, Zalando, Sarenza, Schuurman Schoenen en Sooco Footbar, Nelson, Omoda, vanHaren en Toms. Anders dan in Amerika geven de meeste Nederlandse retailers volgens Motivaction het hele weekend korting – van Black Friday (24 november) tot Cyber Monday (27 november).

 

True that! Nog 1 nachtje slapen en dan is het: 2e paar schoenen 50% off

Een bericht dat is gedeeld door @soocofootbar op

Na het grootwinkelbedrijf volgt nu het MKB. Aan de aankondigingen op social media te zien wordt het fenomeen door steeds meer zelfstandige retailers omarmd. Zo ook De Schoenen van mijn Zus in Elst, die dit jaar voor het eerst meedoet. “Van vrijdag tot en met zondag hebben we een leuke actie en er is een speciale tafel met artikelen die extra afgeprijsd zijn”, vertelt eigenaar Sharon van Zoolingen. “Ons dorp staat dit weekend volledig in het teken van Black Friday. Vanuit de lokale ondernemersvereniging doen er 25 tot 30 winkels mee. De deelnemers – meer dan de helft van alle winkels in het centrum – hangen zwarte ballonnen uit, zodat klanten in één oogopslag zien om wie het gaat.”

Feestaankopen

In de Verenigde Staten wordt Black Friday traditiegetrouw een dag na Thanksgiving gehouden, de belangrijkste Amerikaanse feestdag. De detailhandel riep het initiatief in het leven om met extreme kortingen van hun overtollige voorraad af te komen. De Nederlandse variant mist die context. Toch blijkt de timing verrassend goed, met oog op de feestaankopen voor Sinterklaas en Kerst. Van Zoolingen voegt toe: “We gaan ook weer richting het einde van de maand. Mensen hebben hun geld gevangen en willen nu ook wel wat uitgeven. Black Friday is een mooi moment om klanten naar je winkel te trekken. Het is iets nieuws, mensen zijn nieuwsgierig. We hebben op social media al aangekondigd dat we iets gaan doen. Wat precies, daar komen onze klanten op de dag zelf achter.”

Moeten retailers aan Black Friday meedoen? Mulder: “De vraag is: kan je er op een gegeven moment nog wel onderuit?” Dat kan Van Zoolingen van De Schoenen van mijn Zus beamen. Vorig jaar viel het de ondernemer al op dat Black Friday ‘steeds meer een happening’ aan het worden was in Nederland. “Toen kreeg ik er al vragen over. Mensen worden er steeds bekender mee en verwachten van winkeliers dat ze er aandacht aan besteden.”

Langere uitverkoopperioden

Er klinkt ook kritiek. “Black Friday, Blue Monday, midseason sale… Welke naam je het beestje ook geeft, het komt er in de kern op neer dat de uitverkoopperioden weer langer worden en de marges en bruto winsten van de winkels weer dalen”, is een van de reacties op een Facebook-poll van Schoenvisie (‘Doet jouw zaak mee aan Black Friday: ja of nee?’).

Mulder snapt wel waar de stroom van kortingsacties vandaan komt. “Door het veranderende koopgedrag van de consument wordt het voor winkeliers steeds lastiger om hun reguliere omzet te behalen. Retailers en e-tailers zoeken nieuwe manieren om de consument naar hun winkel te trekken. Maar ik vind het niet erg creatief om dat met prijsacties te doen.”

Concurreren op prijs

Black Friday is namelijk niet meer dan dat – het draait puur om ‘korting, korting, korting’. “Ik kan me zo voorstellen dat het grootwinkelbedrijf extra partijen inkoopt voor dergelijke acties. Op die manier kan je goed aan zo’n dag verdienen”, zegt Mulder. “Kleine retailers hebben die optie echter niet.” Zijn advies: ga niet te ver met afprijzen en zoek het niet alleen in korting. “Focus ook op de rest van de beleving. Je kunt er ook voor kiezen om Black Friday te combineren met een gratis schoenpoetsbeurt of stijladvies. Als je elkaar puur op prijs gaat beconcurreren, trekken de zelfstandige winkeliers op een gegeven moment aan het kortste eind. Consumenten gaan er namelijk niet meer schoenen van kopen.” Positiever is hij over het Chinese Singles Day, waarbij vrijgezellen zichzelf een cadeautje geven met korting. Bol.com experimenteerde er deze maand mee. “Zo’n initiatief kan consumenten wél tot aankopen verleiden die hij of zij anders misschien niet had gedaan.”

Foto: Pixabay.com/Maiconfz