TOP

Black Friday breekt opnieuw verkooprecords

Black Week en Black Friday hebben volgens diverse instanties ook dit jaar verkooprecords gebroken.

Foto: Anastasia Shuraeva via Pexels

Zo meldt betalingsdienst Klarna in een persbericht dat op maandag 21 november al een verkooppiek van 40 procent in de online verkopen was te zien. Op Black Friday noteerde het bedrijf een plus van 28 procent. In totaal zijn afgelopen week de verkopen gestegen met 30 procent. Wilko Klaassen, directeur Klarna Nederland: “Ondanks de publieke discussie rondom kortingsdagen in de retail, blijven Black Friday en de dagen daaromheen een van de populairste shoppingmomenten van het jaar.”

Kleding en schoenen populair

Ook uit transactiedata van creditcardonderneming ICS blijkt dat Nederlanders massaal op zoek gingen naar aanbiedingen. De totale bestedingen van de Black Week zijn volgens hun gegevens met ruim 30 procent toegenomen. Hierbij behoren kleding en schoenen tot de meest populaire productcategorieën. Opvallend is dat de verhouding tussen aankopen in online shops en fysieke winkels weinig verschilt met 2021, maar stenen winkels laten een plus van 26 procent zien.

‘Ontspannen sfeer’

Brancheorganisatie Inretail spreek in een statement van een ‘ontspannen sfeer’ in de winkelstraten op vrijdag 25 november. De centra trokken veel meer mensen dan het gemiddelde van de afgelopen acht vrijdagen, blijkt uit monitoring van winkelstraten in twintig steden. Daarbij signaleert Inretail dat prijsacties trekken, maar ook andere initiatieven. Zo hielden vijftien kindermodewinkels een speelgoed inzamelactie en boden sommige zaken gratis kledingreparatie aan of zamelden kleding en schoenen in voor recycling.