TOP

Black & Blue Nijmegen: ‘We kleuren minder binnen de lijntjes dan doorgewinterde ondernemers’

Barry van den Heuvel en Sjors Coolen trekken stad en land door met hun barbecuecatering en agentschap. Hierdoor weten steeds meer mensen hun bijzondere ‘dry goods & brotherhood’-winkel Black & Blue in Nijmegen te vinden. Mede-eigenaar Barry van den Heuvel: “We bouwen aan een community van mensen die het tof vinden wat we doen.”

Het is volop zomer én barbecueweer. De zaken gaan vast goed?

 Mede-eigenaar Barry van den Heuvel: “Het is inderdaad een goede zet geweest om kleding met barbecues te combineren. Het soort kleding dat we verkopen is op zich niet erg zomers, zoals veel dry denims en robuuste schoenen als Red Wing Shoes. De barbecues zijn daarop een mooie aanvulling. Alles wat je maar kan verzinnen rond het buitenkeuken-gebeuren, vind je bij ons: van verschillende soorten barbecues tot rookhout en vleesthermometers.”

Kun je stellen dat Black & Blue eigenlijk een soort seizoenswinkel is?

“Nee, helemaal niet. In de winter leunen we sterker op de kleding en in de zomer op de barbecue-producten. Vorige zomer merkten we al dat er minder animo voor de kledingcollecties was, dus hebben we dit seizoen besloten meer in de barbecues te investeren. In het najaar doen we dat weer meer in de mode. Een kwestie van je gezonde verstand gebruiken en bijschaven waar nodig.”

“We houden het hele jaar door verschillende barbecueworkshops- en evenementen. Afgelopen weekend hadden we bijvoorbeeld nog een heel varken aan het spit, buiten de winkel. Dat was geweldig! Voor Oud & Nieuw hebben we hier nieuwjaarsborrels gehost en we verzorgen regelmatig dag- en avondworkshops voor privé- en bedrijfsfeesten. Daarnaast verzorgen we de catering bij collectiepresentaties van bedrijven als Lee en Wrangler. We staan op de Vierdaagse- en Bierfeesten hier in Nijmegen en af en toe zijn we verder van huis voor bedrijfsfeesten of events; in Deventer, Amsterdam of Gorinchem.”

Wat zijn op dit moment de bestsellers?

“Mensen blijven komen voor de dry denims. Daarnaast lopen de Hawaï-shirts van Paradise Found en andere merken als Pike Brothers goed. De gympen van Pro Keds staan er net een paar dagen en daar wordt ook enthousiast op gereageerd. Als het gaat om barbecues zijn de keramische varianten gewild. Bijproducten als natuurzuivere houtskool, de rubs en sauzen, de dingen die snel opgaan, verkopen we het meest. De marge daarop is niet al te groot, maar het zorgt er wel voor dat klanten regelmatig binnenlopen.”

De winkel ligt niet in een winkelstraat, maar in een buitengebied. Hoe trekken jullie klanten?

“Door de events, social media en mond-tot-mondreclame. We laten zien dat we er zijn. Voor Instagram gebruiken we bijvoorbeeld eigen content; we posten regelmatig foto’s van onszelf, van klanten die net iets gekocht hebben en van de evenementen in de winkel. Zo betrekken we mensen bij onze activiteiten en bouwen we aan een community van mensen die het tof vinden wat we doen.”

Een community bouwen; het is een van de termen die regelmatig in de retail voorbijkomen. Hoe makkelijk of moeilijk is dat?

“Als het niet vanuit jezelf komt is het misschien lastig. Maar dat weet ik niet met zekerheid te zeggen, omdat dit onze manier is en dat is zeker niet bedacht. Dit is wie wij zijn en wat we willen doen. Wij gaan heel erg uit van onze passies – ik houd van mooie denims, Sjors van barbecueën – en dat spreekt mensen aan. En die groep groeit doordat klanten enthousiast zijn en een volgende keer anderen meenemen.”

Black & Blue bestaat nu anderhalf jaar. Wat is het mooiste moment tot nu toe?
“De drukke dagen waarbij vrienden die hier kind aan huis zijn, uit zichzelf klanten helpen. Die vriendschap ontroert me. Dit is een droom die we met zijn allen aan het verwezenlijken zijn.”

Wat vind je minder?

“Dat ik hier zelf moet stofzuigen (lacht). Sjors en ik proberen alles zonder personeel te doen. Soms betekent dat hollen en weer stilstaan. Maar het gevoel als alles lukt geeft een bijzonder voldaan gevoel.”

Jullie zijn nog niet zo lang ondernemer. Hoe bevalt dat?
“We zijn ondernemend, geen ondernemers. Als je ondernemend bent, ontplooi je vanuit jezelf veel initiatieven. Dan neem je ook weleens genoegen met minder marge als een product het waard is. We kleuren denk ik minder binnen de lijntjes dan doorgewinterde ondernemers. Minder veilig en niet altijd even slim. Dat past bij ons en gelukkig merk ik dat onze werkwijze aanslaat. Wij moeten het vooral hebben van het goede gevoel en de connectie met onze achterban. Dat we aanvoelen wat mensen graag zien of waar ze door verrast willen worden.”

Over ondernemend gesproken: je runt ook nog een agentschap. Valt dit te combineren?

“We pakken alles aan; alle kruisbestuivingen die handig of leuk zijn. We vertegenwoordigen denimmerk Rising Sun, de petten- en hoedencollectie van Diefenthal, pommadelabel Pommade Shop en het magazine The Heritage Post. Voordeel is dat het op maandag en dinsdag vaak wat rustiger is bij Black & Blue, dus dan kan ik me mooi bezighouden met deze activiteiten. Dat combineert goed.”

Wat staat er op je eigen inkooplijstje voor komende zomer?

“Ik ga naar Berlijn en laat me daar graag verrassen. Ik zoek vooral naar collecties en items waar ik snel op korte termijn mee kan schakelen. Zoals Pro Keds, waarvan ik bij wijze van spreken vandaag een aantal paar inkoop en een paar dagen later in huis heb. Verder ga ik kijken naar Fleurs de Bagne. Dit kleine Franse merk zag ik al eerder op Selvedge Run en zit ontzettend mooi en kwalitatief in elkaar.”

Black & Blue is genomineerd voor de Dutch Retail Experience Awards. Gefeliciteerd, hoe vinden jullie dat?
“Super dat we binnen anderhalf jaar al gezien zijn! En geweldig dat de manier waarop we werken blijkbaar mensen blij maakt. Dat is waar we alles voor doen. Ik geloof dat als je vanuit je hart werkt en je bent niet te beroerd om hard te werken, veel mogelijk is.” 

Black  Blue 2

Black  Blue 3

Black  Blue 4

 

Black  Blue 5