TOP

Birkenstock stopt ook met verkoop aan Amazon Europa

Birkenstock stopte begin dit jaar al met het uitleveren aan Amazon USA en vanaf januari 2018 boycot het Duitse schoenenmerk ook de Europese variant van de online marktplaats. “We hebben vastgesteld dat er handelsmerkovertredingen zijn geweest op het Amazon-platform in Europa.”

Nadat David Kahan, ceo van Birkenstock USA, afgelopen zomer al uithaalde naar Amazon en begin dit jaar stopte met het uitleveren aan het Amerikaanse verkoopplatform, heeft het comfortschoenenmerk nu ook alle contacten verbroken met de Europese Amazon. De twee partijen liggen al jaren met elkaar in de clinch om ‘merk- en productpiraterij’.

“De detailhandel speelt een uitzonderlijke rol en heeft een grote verantwoordelijkheid voor ons merk”, schrijven ceo’s Oliver Reichert en Markus Bensberg in een bericht aan de retailpartners. “Misleidende reclame of de marketing van namaakproducten staan hier haaks op en sluiten niet aan op ons begrip van een partnerschap. Daarom pakken we dergelijke ongewenste ontwikkelingen resoluut aan wanneer ze aan het licht komen.”

Jarenlange strijd

Reichert en Bensberg leggen in de brief uit dat de strijd met Amazon al langere tijd speelt en dat ze al jaren met de webshop in gesprek zijn over betere regels. “Maar in plaats van het systematisch uitbannen van merk- en productpiraterij op haar platform, kijkt Amazon de andere kant op of handelt het bedrijf alleen na onze aandrang. Uit onze partnerschappen met andere online retailers weten we dat het zowel vanuit technisch als organisatorisch oogpunt mogelijk is om een einde te maken aan dergelijke inbreuken.”

Nadat Birkenstock vorig jaar al was gestopt met het uitleveren aan Amazon, had het schoenenmerk verwacht dat de online marktplaats op een gepaste manier zou reageren. Maar zo ging het helaas niet, want ‘ondertussen probeerde Amazon in de VS onze bezorgingsstop te omzeilen door goederen bij onze Amerikaanse distributeurs in te kopen in plaats van de wettelijke inbreuken te corrigeren waarover we hadden geklaagd’.

Europa

De laatste druppel was toen Birkenstock ontdekte dat er nog meer handelsmerkovertredingen waren gepleegd in Europa en Amazon er niets aan deed. “We hebben tussen april en juli 2017 een aantal keer nepwinkels onder de aandacht gebracht. Op basis van het gedrag van Amazon kunnen we slechts tot één conclusie komen: volgens onze normen is ’s werelds grootste online verkoper niet genoeg toegewijd om een vertrouwensrelatie met Birkenstock te onderhouden en onze klanten te beschermen tegen misleiding en teleurstelling.”

“De beëindiging van onze zakelijke relaties met Amazon in Europa zal geen negatieve invloed hebben op hoe ons bedrijf zich ontwikkelt. Deze stap is nodig om ons bedrijf te beschermen tegen gevaren en om het succes van ons merk op lange termijn te waarborgen in een snel veranderende wereld.”