TOP

Birkenstock neemt distributie voor Nederland in eigen hand

Na bijna veertig jaar komt de samenwerking tussen Relaxor (Hooijer Footwear Group) en Birkenstock ten einde. Het Duitse schoenenmerk gaat de Nederlandse markt vanaf 1 juli 2023 direct bedienen.

Foto: Birkenstock

Daarmee wordt een ‘opmerkelijk hoofdstuk’ in het succesverhaal van Birkenstock in Nederland afgesloten, stelt het Duitse schoenenmerk in een persbericht. “En begint een nieuw hoofdstuk, dat niet minder succesvol belooft te worden”, aldus Fabio Ortega, vicepresident wholesale Europe bij Birkenstock.

Jarenlange samenwerking

Birkenstock werkte sinds 1984 samen met Relaxor, dat onderdeel is van de Hooijer Footwear Group, voor de distributie in Nederland. Tot 2013 liep een deel van de verkopen ook via het Duitse hoofdkantoor, daarna verwierf Relaxor het alleenrecht. “We vinden het belangrijk dat we voor de Nederlandse markt een transparante en effectieve verkoopstrategie hanteren”, zei CEO Oliver Reichert van de Birkenstock Group daar destijds in gesprek met Schoenvisie over. “Daarom hebben we besloten de totale distributie aan één partij over te laten.”

Lokale aanwezigheid versterken

Tien jaar later neemt Birkenstock de distributie in ons land vanaf 1 juli 2023 weer in eigen hand. Het bedrijf zegt met deze stap de aanwezigheid van het merk en kwaliteit van de distributie te willen verbeteren, een strategie die voor meerdere focusmarkten wordt gehanteerd. Nederland krijgt een eigen verkooporganisatie en er zijn plannen voor de opening van een showroom in Amsterdam. “We willen ons aanbod beter afstemmen op de snel veranderende lokale markten en eisen”, aldus Nico-Mehdi Bouyakhf, managing director Europe bij Birkenstock. “Directe distributie is voor ons een geweldige kans om de relatie met onze klanten te verdiepen.”

Miljoeneninvestering

“We willen Hilko Hooijer (eigenaar van de Hooijer Footwear Group, red.) en zijn team bedanken voor de fijne samenwerking en de toewijding waarmee Relaxor ons merk gedurende een zeer lange periode in Nederland heeft vertegenwoordigd”, vult Ortega aan. “Met oog op de spectaculaire groei, ondersteund door een investering van meerdere miljoenen euro’s in uitbreiding van onze productiefaciliteiten in Duitsland, en het veranderde consumenten- en distributielandschap is het nu essentieel om in onze focusmarkten dichter bij de consument te gaan staan.”