TOP

“Binnenstad nog steeds favoriet bij consument”

Ondanks de ontwikkelingen van nieuwe winkelgebieden, gaat de consument nog steeds het liefst in de bestaande binnensteden winkelen. Dit blijkt uit onderzoek onder 1500 consumenten van Peil.nl in opdracht van Vastned.

Het brede aanbod van winkels, de combinatie van winkels, restaurants, andere uitgaansmogelijkheden en de authentieke sfeer van de binnenstad zijn de grote trekkers van de binnenstad. In het onderzoek van Vastned geeft de helft van de respondenten aan meer dan één keer per maand het stadscentrum te bezoeken en daar ook geld uit te geven.

Geen eenheidsworst
Nederlanders zijn wel kritisch zijn over hun binnensteden. De binnenstad moet een goede balans van lokale winkels en ketens bieden en nadrukkelijk geen eenheidsworst worden. Die beperkte variëteit in het winkelaanbod doet voor veel mensen af aan de (aantrekkings)kracht van de binnenstad. Een grote meerderheid van de ondervraagden (86%) vindt dan ook dat de gemeente een actief beleid moet voeren om de binnenstad aantrekkelijk te houden.

Gecoördineerde aanpak
“Het vereist een structurele, gecoördineerde aanpak van beleidsmakers, ondernemers, winkeliers en investeerders om succesvol te blijven”, aldus Taco de Groot, ceo van Vastned in een persverklaring. “Beperkte variëteit in winkelaanbod en hoge parkeertarieven kunnen een enorme impact hebben op de aantrekkingskracht van de binnenstad.”