TOP

Westfield Mall of the Netherlands nu officieel geopend

Westfield Mall of the Netherlands is een feit. Het gloednieuwe megawinkelcentrum in Leidschendam heeft vandaag officieel de deuren geopend.

Al zit een groots openingsfeest er door de coronamaatregelen niet in, laat projectontwikkelaar Unibail-Rodamco-Westfield weten. De geplande festiviteiten worden doorgeschoven naar een later moment, wanneer ook de bioscoop en vele restaurants in de mall weer open mogen. Met de opening kunnen de in het centrum aanwezige winkeliers in elk geval van start met de verkoop. Langer dicht blijven was geen optie, zegt countrymanager Bart van Twillert (Unibail-Rodamco-Westfield): de winkeliers in het centrum hebben de omzet hard nodig. “We zijn ontzettend trots dat we onze retailers in deze moeilijke tijden kunnen steunen door toch onze deuren te openen.”

Grootste in zijn soort

Mall of the Netherlands valt in meerdere opzichten op. Allereerst vanwege de omvang: met een oppervlakte van 117.000 vierkante meter is dit het grootste overdekte winkelcentrum in Nederland. Het prestigecentrum is opgezet als ‘shopping- en experience mall’ met 230 winkels (waarvan 92 procent verhuurd), een bioscoop, bowlingbaan, gamehal en zelfs een Instagram-museum, het Youseum. Daarnaast heeft MOTN een ‘Eet Theater’ met een mix van lokale en internationale eetgelegenheden, waaronder burgerbar The Butcher en pizzeria Toni Loco.

Niet alleen maar grote ketens

Voor het winkelaanbod is eveneens voor een mix van binnen- en buitenlandse retailers gekozen. Een aantal lokale spelers, waaronder 10Days, Coef Men, Smaak Amsterdam, Miccy’s Jewelz en MSCH, hebben een plek gekregen in het 3000 vierkante meter grote The Gallery. Dit is een ‘buurtje’ in het centrum dat zich specifiek richt op trendgevoelige consumenten en early adapters. Dat zijn niet zomaar winkels; Unibail Rodamco-Westfield ging met elke retailer om de tafel om een ‘unieke ervaring’ binnen het centrum neer te zetten.

Lees ook: ‘Mall of the Netherlands kan niet alleen bestaan uit grote, glimmende ketens’

Vloeiende gevel

De mall valt ook in architectonisch opzicht op. Het concept van MVSA Architects is gebaseerd op ‘het idee van één beweging, één ontwerp, één identiteit’. Dat is onder meer terug te zien in het vloeiende gevelontwerp, geïnspireerd op het idee van een zijden sjaal die ‘als een tweede huid’ over het centrum is gedrapeerd en alle gebouwen – nieuw en bestaand – samenbrengt. Met de opening in Nederland heeft Westfield nu elf locaties in Europa. Eerder openden er ook centra in Frankrijk, Polen, Tsjechië en Zweden.

Beeld: Joni Israeli, Willeke Machiels