TOP

Binnenkijken bij het duurzame warenhuis van Tomo in Mall of the Netherlands

Tomo, een nieuw warenhuis met een sociale en duurzame missie, opent op zaterdag 18 maart de deuren in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Klanten vinden er een ruim aanbod van meer dan tachtig verschillende duurzame mode-, beauty- en lifestylemerken, gecombineerd met diverse circulaire diensten.

Foto’s: Tomo

Tomo (een afkorting van Tomorrow) biedt een divers assortiment van duurzame producten binnen het mode-, beauty- en lifestylesegment. Dat doet de retailer zowel online als in het nieuw geopende warenhuis in Westfield Mall of the Netherlands. De klant vindt hier meer dan tachtig verschillende nationale en internationale merken, waaronder modelabels Dedicated, Lanius, Ivy & Oak en Mud Jeans, schoonmaakmerk Kinfill en 3Dprinting designstudio UAU project.

Naast de gevestigde merken wil Tomo ook opkomende sustainable spelers een kans geven op een A-locatie. Alles wat bij het warenhuis wordt verkocht, is zorgvuldig geselecteerd en zo verantwoord mogelijk geproduceerd. Doel is om het voor een breed publiek makkelijker te maken om voor duurzame alternatieven te kiezen.

Circulair retailmodel

Het duurzame en circulaire retailmodel komt ook terug in de aanvullende diensten op de winkelvloer. Tomo biedt ‘re-commerce services’ aan, diensten waarmee producten en materialen zo lang mogelijk in omloop worden gehouden. Voorbeelden zijn Resell, een gedeelte waar vintage kleding wordt verkocht, samengesteld door partner The Next Closet. Onder de naam Rent wordt in samenwerking met partner &-Onwards (And Onwards) kleding verhuurd.

Bezoekers kunnen verder gebruik maken van Repair, een atelier waar je vijf jaar lang kosteloze reparatie-garantie krijgt op aangeschafte artikelen, en afgedragen kledingstukken een nieuw leven geven door deze in te leveren bij de Drop & Loop-automaat. Partner Wolkat verwerkt deze items tot nieuwe materialen en producten. Tenslotte is er Refill, waar verpakkingen van handzeep en shampoo, die eerder zijn aangeschaft bij Tomo, opnieuw kunnen worden gevuld.

Duurzaam interieur

Het interieur van de duizend vierkante meter grote winkel is eveneens op een verantwoorde manier tot stand gekomen. Hiervoor is voor 95 procent gebruik gemaakt van duurzame en circulaire materialen, onder meer op basis van restproducten (eierschalen, visschubben) uit de levensmiddelindustrie. Ook noemenswaardig zijn de 3D-geprinte lichtarmaturen, gemaakt van 65 procent gerecyclede materialen, die zijn ontwikkeld met partner Signify.

De wereld van morgen

Tomo-oprichter Marjan Haselhoff kwam in 2020 op het idee om een plek te creëren waar mooie en duurzame merken samenkwamen in een inspirerende omgeving. Met de hulp van verschillende investeringspartners, waaronder EK Retail (founding investor), Rabobank, Triodos bank, Building Better Worlds en Johan Dekker werd dat idee werkelijkheid.

“We zijn verheugd dat we nu de deuren van de eerste winkel in Nederland openen”, stelt ze in een persbericht. “Met Tomo willen we de duurzame winkelbeleving op de kaart zetten en retail een nieuw gezicht geven, door een unieke ervaring aan te bieden die volledig aansluit op de wereld van morgen.’’ Het blijft niet bij Leidschendam alleen, Tomo wil de komende jaren meerdere filialen in binnen- en buitenland openen.