TOP

Binnenkijken: dit is de nieuwe winkel van SchoenenZaken in Zwolle

SchoenenZaken opende op zaterdag 4 april een nieuwe vestiging in Zwolle – coronacrisis of niet. Mede-eigenaar Joël Timmerman heeft er vertrouwen in dat het bedrijf deze periode doorkomt. “We wilden hoe dan ook open.”

Joël Timmerman, Thies Nicolai en Paul Vetter, de eigenaren van SchoenenZaken in Groningen, werkten meer dan een half jaar naar de opening van hun filiaal in Zwolle toe, de tweede vestiging voor het bedrijf. “We hadden een groot feest gepland voor onze klanten en relaties. Niet alleen om de winkelopening te vieren, maar ook het bestaansrecht van de fysieke winkel in het algemeen”, vertelt Timmerman. De corona-uitbraak zette een streep door die plannen. “Zodra het weer kan, organiseren we het knalfeest dat we voor ogen hadden alsnog.”

‘Hoe dan ook open’

De ondernemers waren er vrij snel over uit. De winkel in Zwolle zou er hoe dan ook komen, ondanks de coronacrisis. Timmerman: “We zijn van het positieve uitgegaan. Als de maatregelen straks versoepelen en het weer drukker wordt in de winkelstraten, zijn wij er klaar voor met een prachtige nieuwe zaak.” Het hielp dat de betrokken partijen – de bank, verhuurder en leveranciers – goed meedachten, onder meer door betalingen op te schorten of te spreiden. “Daardoor voelden we ons enorm gesteund. En het werkt twee kanten op, hè? Op het moment dat wij alles annuleren, komen zij ook in de problemen.”

Lees ook: 5 ondernemerslessen van SchoenenZaken: ‘Durf uniek te zijn’

Minder rauw

Naast de winkel in Zwolle heeft SchoenenZaken een vestiging in Groningen, die in augustus 2017 opende, en een shop-in-shop bij mannenmodewinkel Flashman in Haren. In Zwolle strijkt het bedrijf neer in de voormalige brandstore van mannenschoenenmerk Laccio aan de Luttekestraat. “De winkel is twee jaar geleden nog volledig vernieuwd”, vertelt Timmerman. “Daarop hebben we voortgebouwd. Het interieur is wat verfijnder en chiquer dan Groningen. Iets minder rauw. Maar met de herkenbare SchoenenZaken-elementen, zoals het kleuratelier van Paul, onze poetstroon en driekleurige neonverlichting boven de bar.” De ondernemers runnen een van de weinige gespecialiseerde mannenschoenenwinkels van Nederland. Ze verkopen bekende merken als Greve, Magnanni en Rehab, in combinatie met nichelabels als Mister en Officine Creative. Ook Laccio is toegevoegd aan het assortiment.

Alles naar de zaak

‘Zwolle’ is inmiddels bijna twee weken open. Rustige weken, vertelt Timmerman. “Zwolle en Groningen zijn echte horecasteden. Nu alle restaurants en café’s dicht zijn, is het stil op straat. Al kunnen mensen nog prima naar de winkels komen. We hebben desinfecterende handgel bij de ingang staan, werken waar mogelijk met handschoenen aan, en houden anderhalve meter afstand.”

Lees ook: Shoppen in een anderhalvemetersamenleving, hoe ziet dat eruit?

De verkoopt loopt dankzij de webshop ‘redelijk’ door. “We zitten op 30 tot 40 procent van onze normale omzet”, zegt Timmerman. “Daarmee kunnen we in elk geval de basiskosten dragen en onze medewerkers, leveranciers en andere partijen betalen. We keren onszelf als eigenaren even geen loon uit. Al het geld dat nu binnenkomt, gaat naar de zaak. In combinatie met de steunmaatregelen van de overheid komen we hier wel doorheen. Dat is de modus waar iedereen nu inzit: overleven en ondertussen zorgen dat de boel blijft draaien.”

Binnenkijken in het nieuwe filiaal in Zwolle:

Beeld: SchoenenZaken (Met op foto 1 het team van SchoenenZaken in de nieuwe winkel, v.l.n.r.: verkoper Friso Albrecht, mede-eigenaar Thies Nicolai, verkoper Huibrecht Brinkman en mede-eigenaren Paul Vetter en Joël Timmerman)