TOP

Binnenkijken bij Dungelmann in Eindhoven en Shuz in Veenendaal

Wat maakt een winkelinterieur succesvol? De designers van WSB Interieurbouw zijn onder meer verantwoordelijk voor de winkels van Dungelmann en Shuz. Schoenvisie vroeg designers Rick Blankenstijn en Rick Schreuder naar hun werkwijze.

Welke factoren spelen een rol bij retaildesign?

 Rick Schreuder, designer WSB Interieurbouw: “Allereerst, de realiteitsfactor. De budgets zijn niet onbeperkt, dus moeten we proberen om zoveel mogelijk te doen met de beschikbare middelen. Verder is de routing ontzettend belangrijk. Dat is een van de eerste dingen waar ik naar kijk bij renovatieprojecten. Wat zijn de highlights van de winkel, hoe ziet de looproute van de klant eruit en waar stopt de doorstroom?”

Rick Blankenstijn, mede-eigenaar WSB Interieurbouw: “Een slechte routing is een veelgemaakte fout in retaildesign. We zien bijvoorbeeld klanten die niet verder komen dan de balie en zo driekwart van de winkel overslaan.”

Shuz-1

Shuz-2 Shuz-3

Binnenkijken bij Shuz in Veenendaal

 Blankenstijn: “Klanten beschouwen Shuz als een winkel waar je bijzondere items kunt kopen. In het interieur wilden we dit gegeven onderstrepen. Doel was om een winkel te creëren met internationale allure. Dat hebben we onder meer gedaan door bijzondere eikenhouten constructies toe te passen in de vormgeving. In het ontwerp zijn geen pilaren gebruikt, de wenteltrap is de enige verbinding tussen de twee verdiepingen van de winkel. De eerste verdieping loopt per definitie met 1-0 achter. De moeilijkheid blijft altijd om klanten te verleiden naar boven te gaan. In dit geval hebben we dat probleem opgelost door de wenteltrap een centrale plaats te geven en er een verleidelijke eyecatcher van te maken. De grote vide creëert ruimtelijkheid en vrij zicht op de mannenafdeling op de eerste verdieping. Al met al worden bezoekers geprikkeld om boven ook een kijkje te nemen.”

Dungelmann-1

Dungelmann-2

Binnenkijken bij Dungelmann in Einhoven

Blankenstijn: “Dungelmann is momenteel erg in beweging en doet het ook heel goed. De schoenenketen heeft shop-in-shops geopend bij de modehuizen Berden en Houtbrox. Ook aan het winkelconcept wordt veel aandacht besteed. WSB heeft een nieuw concept ontworpen, het filiaal in Eindhoven wordt momenteel omgebouwd. De directie wilde een warme en modische uitstraling, met veel aandacht voor de klant. Het sleutelwoord is verpersoonlijking. Gebruik van de juiste materialen speelt hierin een grote rol – speciale huiden, mooie steensoorten, doorleefd hout. Alles in de winkel ademt schoenen. Als je binnenstapt, heb je de geur direct in je neus.”

In de Schoenvisie 7 (augustus 2016) vind je een uitgebreid interview met Geert van de Velde, directeur van Dungelmann Schoenen, en zijn oudste dochter Loes, marketing- en projectmanager. “We willen laten zien wie wij zijn en waar Dungelmann voor staat.”

Meer weten over de trends in winkelinterieur? Schoenvisie vroeg Rick Blankenstijn en Rick Schreuder naar hun visie op de retail. “Veel schoenenretailers zijn vooral op hun core business – schoenen – gefocust en hebben te weinig aandacht voor het totaalconcept. Op dat gebied heeft de branche echt een inhaalslag te maken.”

Info: www.wsbinterieurbouw.nl