TOP

Binnenkijken: Achter de schermen bij Wehkamp [reportage]

Wehkamp heeft maar liefst zes grote fotostudio’s in Zwolle waar foto’s en videoproducties gemaakt worden voor inspiratie, trends en advies. Speciaal voor de pers opende de webshop haar deuren van de indrukwekkende ruimte waar jaarlijks meer dan 510.000 beelden worden geschoten.

Met ruim 122 miljoen bezoekers per jaar en een assortiment van 180.000 artikelen is Wehkamp de grootste lifestyle webwinkel van Nederland. Op dinsdag 6 en woensdag 7 september opende het bedrijf de deuren van haar fotostudio in Zwolle voor de pers. “De klant heeft online maar kort de aandacht voor een product”, vertelt pr-manager Jacolien van Wezep. “De beelden die wij schieten moeten de aandacht trekken.” 

thumb_IMG_1329_1024thumb_IMG_1333_1024thumb_IMG_1331_1024

thumb_IMG_1330_1024

thumb_IMG_1335_1024

Fotostudio

Het online warenhuis schiet in de zes fotostudio’s per jaar zo’n 510.000 beelden. Per unit worden er ongeveer zestig foto’s per dag geschoten. 

thumb_IMG_1340_1024

Logistiek proces

Alle items die binnenkomen worden gescand. Dan gaan ze eerst naar het strijkteam, vervolgens komen ze bij de fotografen terecht. In afgescheiden hokken worden de productiefoto’s gemaakt waarbij wordt gelet op de kleinste details. “Als een item kant heeft, is het lastiger te fotograferen dus daar gaat ook meer tijd in zitten. Ieder detail wordt meegenomen. We hebben er ook expres voor gekozen om de items op paspoppen te fotograferen in plaats van liggend omdat je dan een 3D-beeld erbij krijgt.” 

Daglichtcontrole

Zodra de beelden goed genoeg zijn, worden ze doorgestuurd naar het team achter de computers die met speciale daglichtlampen controleren of de kleur juist overkomt op de foto’s. Als de afbeeldingen gekoppeld zijn aan de voorraad, worden ze meteen online gezet. 

thumb_IMG_1362_1024

Overzichtelijk

Bij het fotograferen van de schoenen wordt er een speciale robot gebruikt die op de millimeter nauwkeurig beelden maakt. “Alles moet er precies hetzelfde op staan, anders komt het rommelig over op de website.” Daarom worden sinds kort de mascara’s ook zelf gefotografeerd. “Ieder merk levert de productiefoto’s anders aan en dat komt niet overzichtelijk over. Wij willen investeren in een betere website voor de klant.” 

thumb_IMG_1344_1024

thumb_IMG_1358_1024

Wehkamp richt zich op goede productontwikkeling online. Elke keer is het bedrijf bezig met innovaties. De grootste uitdaging is om steeds meer te produceren maar kwaliteit te behouden. Zo werkt Wehkamp met led-lampen die gekoppeld zijn via een liveverbinding aan iPads waarbij de fotograaf alleen meteen kan zien of een item goed op de foto staat. Ook is het bedrijf bezig met het ontwikkelen van 360-gradenvideo’s, maar niet ieder item is daar geschikt voor. “Het product moet dan precies goed op het model passen want spelden kunnen hierbij niet gebruikt worden.” 

thumb_IMG_1339_1024

thumb_IMG_1349_1024

thumb_IMG_1356_1024

Wehkamp

Het online warenhuis werd in 1952 opgericht onder de naam Wehkamp’s Fabriekskantoor’ door Herman Wehkamp. De matrassen en het bedtextiel werd door de klant per post besteld na het zien van advertenties in radiobodes en vrouwenbladen. Het bedrijf heeft veel ontwikkelingen doorgemaakt en groeide uiteindelijk uit tot een miljoenenbedrijf. Met haar ca 1,7 miljoen vaste klanten en 180.000 artikelen in het assortiment, dat iedere dag aangevuld wordt met ruim duizend nieuwe producten, is Wehkamp de grootste lifestyle webwinkel van Nederland.