TOP

Bijverkooptip: Ruigrok van der Werven [interview]

In Azië gaan de tassen van Denise Ruigrok van der Werven als hete broodjes over de toonbank. Opvallend, want de eerste Ruigrok van der Werven-collectie verscheen pas iets meer dan een jaar geleden en in thuisland Nederland loopt het nog niet zo hard. Maar daar wil Ruigrok van der Werven verandering in gaan brengen. “Je moet hier eerst het vertrouwen winnen door je merknaam op te bouwen, terwijl ze in bijvoorbeeld Japan overal de eerste in willen zijn.”

Je winkel leuk aankleden met accessoires en tassen is altijd een goed idee. Shops moeten een beleving zijn en Ruigrok van der Werven is de eye candy waar je verliefd op móet worden. Oprichter Denise Ruigrok van der Werven heeft dan ook één belangrijk doel voor ogen: iets bijzonders maken. De eerste collectie van Ruigrok van der Werven verscheen in oktober 2016.

RvdW 2018 (10)RvdW 2018 (2)

Waar komt de passie voor tassen vandaan?

Denise Ruigrok van der Werven: “Toen ik mode studeerde, heb ik stage gelopen bij een tassenmerk. Ik heb toen ondervonden dat ik het schetsen van tassen erg leuk vind en dat het mij goed ligt. Die stage is al lang geleden, maar het is me altijd bijgebleven. Ik heb daarna ook kennis gemaakt met andere vormen van mode en interieur, maar toch zaten tassen altijd in mijn hoofd.”

Wat trekt je dan zo erg?

“Ik kan creatief bezig zijn met iets dat ik erg leuk vind. Ik ben vanaf het moment dat ik opsta tot het moment dat ik ga slapen met mode bezig en dat vind ik helemaal niet erg. Dat had ik van jongs af aan al, het is mijn hobby. Wat tassen voor mij zo speciaal maakt, is dat er veel bij komt kijken. Het moet een hengsel hebben, het moet praktisch zijn, het moet vakken hebben. Hoe vertaal je dat naar een mooi ontwerp? Dat is een leuke uitdaging.”

RvdW 2018 (3)RvdW 2018 (4)

Hoe ben je dan uiteindelijk bij een eigen tassenmerk gekomen?

“Ik werkte als freelance stylist en tussendoor ben ik gaan tekenen, omdat ik dat miste. Het handmatige, het schetsen, het zetten van ideeën op papier. Op een gegeven moment had ik zo veel tekeningen, dat het bij elkaar een collectie vormde. Ik vond het zonde om daar niets mee te doen. Ik ben gestopt met styling en ben opzoek gegaan naar een fabrikant. Dat was ook nog een hele zoektocht. Ik had in het begin contact met meerdere fabrikanten in verschillende landen, maar je weet niet zo goed met wie je in zee gaat. Het is een ander land met een andere taal. Ik heb offertes aangevraagd en mijn huidige fabrikant in Italië kwam het beste uit de verf. De samples waren ook gelijk top dus ik werk nu nog steeds heel prettig met hen samen. Het traject vanaf de schetsen tot aan het voltooien van de collectie, heeft in totaal een jaar geduurd.”

Wat maakt Ruigrok van der Werven anders dan andere merken?

“Ik dacht: ‘ik kan wel simpele tassen maken en in de grote massa verdwijnen, maar ik wil liever eruit springen en iets bijzonders leveren’. Dat is vooral terug te zien in het design. Ik heb bijvoorbeeld van de hengsels lussen gemaakt. Daarnaast worden de tassen ook gemaakt van biologisch gelooid leer, omdat dat beter is voor de natuur. Het is wat duurder, maar het geeft wel meerwaarde aan je product. Ruigrok van der Werven brengt een doorlopende collectie waarbij de beste modellen blijven en worden aangevuld met nieuwe modellen. Zo kan ik het beste aan de wensen van mijn klanten voldoen.”

RvdW 2018 (5)RvdW 2018 (9)

Hoe gaat het momenteel met Ruigrok van der Werven?

“Klanten reageren positief op de tassen. In januari 2018 stond ik voor het eerst op Modefabriek en de reacties waren ook daar erg goed. Ik merk wel dat het merk voor Nederland misschien iets aan de dure kant is, maar in Azië gaat het enorm hard. Je moet hier eerst het vertrouwen winnen door je merknaam op te bouwen, terwijl ze in bijvoorbeeld Japan overal de eerste in willen zijn. Nederlanders zijn in dat opzicht veiliger en praktischer. Maar ik wil toch eigenlijk wel meer in mijn thuisland verkopen. Ik kom hier vandaan. Ik wil terug naar de basis, terwijl ik ook doorga met verkopen aan het buitenland.”

Hoe zie je de toekomst van het merk voor je?

“Ik wil succesvol blijven en nog succesvoller worden. Het liefst zou ik willen dat wanneer mensen mijn tassen zien, ze dan meteen weten dat het van Ruigrok van der Werven komt. In de tussentijd blijf ik ontwerpen en probeer ik ook dicht bij mezelf te blijven. Ik ontwerp tassen die ik zelf mooi vind. Als ik daaraan vasthoud en niet iets ga zijn dat ik niet ben, moet het goed komen.”

RvdW 2018 (7)RvdW 2018 (6)


Fotografie: Imke Panhuijzen
Make-up en haar: Peter Dwars @ House of Orange
Styling: Denise Ruigrok van der Werven
Model: Laïs @ Wilma Wakker