TOP

Bijverkooptip: de portemonnees van Garzini [interview]

Toen Christophe de Smet en Bart de Latte niet wisten hoe zij hun leven wilden invullen, trokken ze in 2012 voor een half jaar naar Australië. Maar een half jaar werd uiteindelijk bijna drie jaar toen de twee hun eigen portemonneemerk Garzini oprichtten. “Uiteindelijk werkten we met vijf mensen en gingen we naar zo’n honderd evenementen per jaar.”

Christophe de Smet, medeoprichter en eigenaar van Garzini: “Het verhaal van Garzini begint in 2012 toen mijn schoolvriend Bart en ik ons afvroegen wat we wilden doen met ons leven. Bart werkte toen voor Google en ik werkte als consultant voor grote bedrijven, maar we wilden zelf iets ondernemen. We zijn gaan rondreizen in Australië, maar het is een vrij duur land dus op een gegeven moment was ons geld op en met ons 28e vielen we net buiten de boot voor backpackersbaantjes. We wilden onze kennis samenbrengen. Toerisme is een grote markt in Australië dus bedachten we ons om daarop in te spelen. Ik had ooit eens het systeem dat wij nu voor onze portemonnees gebruiken gezien op een kerstmarkt in Parijs. Niet in het model dat wij nu ontwikkeld hebben, maar wel dat idee.”

Garzini (1)

Uitbreiding

“We zijn een kleine productie opgestart en begonnen de portemonnees op markten in Australië te verkopen. Dat bleek een enorm succes. Het plan was om zes maanden door Australië te reizen, maar ons product liep zo goed, dat we er bijna drie jaar zijn gebleven. Uiteindelijk werkten we met vijf mensen en gingen we naar zo’n honderd evenementen per jaar.”

Kwaliteit

“We hebben ons toen zeer eenvoudige product goed verkocht, maar we kregen van klanten vaak de opmerking dat het leuk is, maar niet kwalitatief goed genoeg in elkaar steekt. Na de verkoop van duizenden portemonnees, leer je enorm veel en op basis van de feedback, hebben we iets weten te creëren waar de klant echt naar opzoek is. In India hebben we een goede producent gevonden en zo is Garzini ontstaan. We wilden het product eerst alleen verkopen online en in Australië, maar de reacties waren zo goed, dat we midden 2015 terug zijn gekeerd naar België en hier verder zijn gaan bouwen aan het merk.”

Garzini maakt gebruik van een speciale techniek:



Retailers

“Er kwamen ineens ook retailers in België naar ons toe die Garzini wilden verkopen. De verkoop aan fysieke winkels was nooit ons plan, maar als die kans er is, moet je die grijpen. De portemonnee heeft alleen wel veel uitleg nodig dus daar focussen wij ons nu op. Daarom hebben we een mooie display met videospeler ontwikkeld. Verder gaan we ook naar veel beurzen en werken we samen met agenten.”

Garzini (4)

Internationaal

“Onze grootste afzetmarkt online is momenteel in Amerika. We zijn ook expres gestart met een Engelstalige website zodat het meteen internationaal is. We hebben daar nu ook een pakhuis met voorraad zodat de Amerikaanse klant binnen één á twee werkdagen de portemonnee heeft. Maar ook in andere landen wordt het merk goed verkocht, zowel online als offline. Bijvoorbeeld in Koeweit, daar hebben wij onze grootste afnemer zitten. Ons product is daar enorm succesvol.”

Toekomst

“Ik doe nu waar ik naar opzoek was toen ik naar Australië vertrok. Het leuke aan ondernemen is dat je zelf je dag kan invullen en dat je er enorm veel energie uit haalt. Je bent constant bezig met uitbreiden en verbeteren. Op korte termijn willen we iemand inschakelen die de verkoop naar fysieke winkels doet en die de retailer goed kan bedienen. Met het merk willen we bij onze identiteit blijven van unieke producten en daarin uitbreiden. Het productaanbod moet groter want we zijn op het punt gekomen dat de portemonnees zijn uitontwikkeld en we alleen maar kunnen spelen met materialen. Op lange termijn moet Garzini een luxury lifestylemerk worden.”

Garzini (5)