TOP

Bevlogen schoenenverkopers: ‘Het is belangrijk dat je een klant op haar gemak stelt’


Goed winkelpersoneel is belangrijker dan ooit. Maar wie zijn deze topmedewerkers, en wat maakt ze zo goed? In deze serie vertellen enthousiaste en deskundige verkopers over hun vak. Dit keer: Max Clauwaert (27) van Noë in Antwerpen. “Online is snel en gemakkelijk maar in een fysieke winkel is er productkennis en kun je als verkoper een klant adviseren.”

Winkelmedewerkers spelen een cruciale rol in de bestendigheid van een bedrijf, stelt ABN AMRO in de sectorprognose voor 2018. Service, klantvriendelijkheid en deskundigheid van het personeel hebben meer invloed op de klanttevredenheid dan bijvoorbeeld het assortiment of de prijzen. Maar wie zijn deze topmedewerkers? In een serie verhalen stellen we ze aan je voor. Dit keer is Max Clauwaert van Noë in Antwerpen aan het woord.

Wat maakt iemand volgend jou een goede verkoper?

“Het is heel belangrijk dat je een klant op haar gemak stelt. Een praatje maken, het gezellig hebben en het vertrouwen winnen van de klant. Het is ook cruciaal dat je goed kijkt naar wat de klant draagt, dan kun je daarop een advies geven dat past bij haar stijl. Je kunt ook best wat persoonlijke vragen stellen en een band opbouwen met haar. Op die manier krijgt een klant een goed gevoel bij jou als verkoper en de winkel.”

Hoe en van wie heb jij het vak geleerd?

“Ik heb veel geleerd van Mark Hoogkamer, de storemanager van deze winkel in Antwerpen. Daarnaast zit het vak ook al in me, ik ben er echt voor in de wieg gelegd. Ik probeer altijd mezelf te zijn en geen rolletje aan te nemen. Het valt me ooit op dat verkopers in sommige winkels echt een bepaald gezicht opzetten zodra ze in de verkoopmodus gaan. Ik ben niet zo, ik ben van mezelf al heel open en verkopen komt echt natuurlijk voor me. Jaren geleden rolde ik per toeval in deze baan en werd aangenaam verrast hoe leuk ik het vond en nog steeds vind. Vanuit school ben ik hier aan de slag gegaan en ben al die tijd gebleven.”

Wat vind je mooi aan je vak?

“Het mooiste is wanneer mensen gelukkig naar buiten gaan, ik ben ook echt een people pleaser dus ik word daar zelf ook heel gelukkig van. Het is ook mooi wanneer er lastige klanten zijn die je dan toch met een goed gevoel naar buiten laat lopen. Dat je hun vertrouwen wint en ze vervolgens toch tevreden kunt stellen. We hebben bij Noë veel vasten klanten, daar kan ik ook van genieten. Inmiddels ken ik sommigen al een paar jaar en daardoor bouw je echt een band op met die mensen.”

Wat vind je lastig?

“Wanneer je een mindere dag hebt of je niet lekker voelt. Iedereen heeft daar wel eens last van maar als verkoper is dat wel iets dat je moet kunnen onderdrukken. De klant hoort daar eigenlijk niets van te merken, die heeft er geen boodschap aan dat jij een rotdag hebt. Sommige klanten kunnen ook een uitdaging vormen. Het gebeurt niet veel, maar wanneer klanten het beter weten kun je echt met een mond vol tanden komen te staan. Klanten kunnen tegenwoordig met het internet heel veel zelf opzoeken, en daar moet je wel op kunnen inspelen. Wanneer je vervolgens kunt uitleggen waarom iets op een bepaalde manier werkt, is het vaak al opgelost. Uitdagingen heb je bij elke baan maar uiteindelijk is het belangrijkste dat je een gesprek of verkoop goed kunt eindigen. Zo’n uitdaging maakt het werk juist ook weer leuk.”

Wat is je grootste flater of meest bizarre moment?

“Soms kan ik er dingen uitflappen en dan denk ik daarna ‘oei’. Daarnaast ben ik ook ooit van de trap gevallen, dat was wel een beschamend moment.”

Zou je een eigen winkel willen hebben?

“Op dit moment niet, er komt heel veel bij kijken en dat lijkt me momenteel nog heel moeilijk. Misschien als ik wat ouder ben en wat meer gesetteld maar op dit moment heb ik geen behoefte aan een eigen zaak. Ik vind het heel fijn om onder een baas te werken. Er wordt veel voor me geregeld maar ik heb daarnaast wel vrijheid en krijg de kans om dingen in te brengen. Ik zou het wel heel moeilijk vinden om onder een baas te werken die continu op je vingers kijkt en alles controleert. Gelukkig is dat hier niet het geval.”

Hoe zie jij de toekomst van de stenen winkel?

“Fysieke winkels zijn een must. Online is snel en gemakkelijk maar in de winkel is er productkennis en kun je een klant adviseren. Met de pumps die Noë verkoopt is de pasvorm heel belangrijk, en dat kun je in de winkel het beste passen en voelen. Bij sneakers kun je wat meer speling hebben maar een pump moet echt goed aansluiten. In een winkel kun je klanten daarnaast ook inspireren met andere kleuren of modellen. Het kan voorkomen dat een klant voor een bepaalde schoen de winkel inloopt en vervolgens met een compleet ander model naar buiten gaat omdat die beter zit of staat. Je kunt dat advies online niet bieden zoals dat in de winkel kan.”

 


Naam: Max Clauwaert (27)

Werkgever: Noë Antwerpen

Aantal jaren in dienst: een jaar of zes, fulltime

Mooiste moment: “In het algemeen vind ik het gewoon heel fijn hoe we met alle collega’s samenwerken. We hebben respect voor elkaar en de sfeer is goed, dat vind ik heel mooi.”

Favoriete merk: “Ik draag zelf graag sneakers, maar daar heb ik geen favoriet merk van.”.


 

Heb jij in jouw winkel ook zo’n bevlogen schoenenverkoper staan? Of ben jij er zelf een? Iemand die het verschil maakt met het bieden van service en kennis, haarfijn aanvoelt wat klanten willen en een duidelijke mening heeft over de schoenenretail? Geef hem op haar dan nu op door een mail te sturen naar redactie@schoenvisie.nl.