TOP

Bestgelezen: retailjaar 2022 in 8 analyses

De schoenenbranche gaat richting het einde van opnieuw een veelbewogen jaar. We blikken terug op de belangrijkste ontwikkelingen aan de hand van onze acht bestgelezen retailverhalen. Met stip op nummer 1: onze analyse over een jaar Westfield Mall of The Netherlands, dat een recordaantal pageviews opleverde.

Foto: Westfield Mall of the Netherlands

# Westfield Mall of the Netherlands: top of flop?

Met miljoenen bezoekers kan Westfield Mall of The Netherlands, kortweg The Mall, zich op de borst kloppen. Meer dan twaalf jaar is er gewerkt aan de transformatie van het verouderde winkelcentrum Leidsenhage tot Westfield Mall of The Netherlands, dat in het voorjaar van 2021 officieel de deuren opende. On-Nederlands, is een veelgehoorde reactie. Maar is het nieuwe megawinkelcentrum alleen een succesverhaal? Na ruim een jaar maken we de balans op.

# Belastingschuld aflossen? Dat wordt nog een groot probleem voor ondernemers

Corona lijkt uit de levens van de meeste Nederlanders verdwenen, maar bij schoenenwinkeliers drukt de opgebouwde belastingschuld zwaar op de balans. Die schuld moet nu worden terugbetaald, tegen een oplopende rente. Een bedreiging voor de winkelstraat, zeggen retailers en experts. Wat moet er gebeuren om ondernemers erbovenop te helpen?

# De koopkracht staat onder druk: hoe je klanten blijft verleiden in economisch zware tijden

Schoenenaanbieders bevinden zich in een kwetsbare positie nu het inflatiespook de kop opsteekt. Veel mensen moeten op de centen letten en dan is de keuze tussen een boodschappenmand met primaire levensmiddelen of een paar nieuwe schoenen snel gemaakt. Hoe blijf je klanten verleiden, nu die steeds meer de hand op de knip houden? De kern, blijkt uit een rondgang onder deskundigen en winkeliers: dichter bij de klant gaan staan.

# Hoe geef je een duurzame draai aan Black Friday? 5 tips

We kunnen er niet omheen: Black Friday heeft definitief voet aan de grond gekregen in Nederland. Maar tegelijkertijd met de hype neemt ook de kritiek toe. Hoe kun je een tegengeluid geven aan de massaconsumptie én tegelijkertijd meevaren op de marketinggolf? Sustainable storyteller Talita Kalloe vertelt hoe je er een duurzaam verhaal van maakt, zonder te hoeven strooien met kortingen.

# De winkelstraat staat landelijk op de agenda, en nu?

Voor het eerst worden vitale winkelgebieden als speerpunt genoemd in het regeerakkoord. De nieuwe minister van Economische Zaken, Micky Adriaansens, reserveerde haar eerste werkbezoek voor de Rotterdamse retail. Symbolisch, of gaan overheid en gemeenten actief werk maken van de transformatie van onze stads- en dorpskernen?

# Drukke tijden, stille tijden. Wat zijn in een veranderende maatschappij de ideale openingsuren?

Door coronamaatregelen als winkelsluitingen en het thuiswerkadvies hebben zowel consumenten als retailers geleerd dat uniforme en reguliere winkelopeningstijden niet langer heilig zijn. Online biedt de lokale winkelier soelaas en thuiswerken verruimt de shopopties. Beklijft dat of gaan we nu alle beperkingen zijn afgeschaft terug naar ‘normaal’? En hoe kies je dan het best je openingstijden?

# Crisis in de keten: de supply chain staat zwaar onder druk. Hoe nu verder?

Na twee jaar corona is de wereld met de oorlog in Oekraïne in een nieuwe crisis gestort, die ook de schoenenindustrie raakt. Leveranciers werden en worden nog steeds geconfronteerd met productievertragingen, materiaaltekorten en explosief stijgende container- en energieprijzen. Problemen die bij de winkelier terechtkomen in de vorm van prijsverhogingen. Hoe kan de sector hier constructief mee omgaan?

# Help, personeel gezocht! Hoe je in een krappe arbeidsmarkt tóch goede mensen vindt

Ondernemers komen handen tekort. De arbeidskrapte was voor de pandemie al een issue in de retail en stak na de coronaversoepelingen in het voorjaar van 2021 opnieuw in volle hevigheid op. Het personeelstekort bleef in 2022 aanhouden. Waar vind je goede medewerkers en hoe houd je ze?