TOP

‘Beste modeketens straks alleen in beste steden’ *

Over een paar jaar zijn de beste winkelketens zoals Zara, Urban Outfitters en Bijenkorf alleen nog in A-steden te vinden. Dat stelt directeur retail Maarten van Lit van DTZ Zadelhoff. Vastgoedeigenaar Vastned ziet nu al een tweedeling ontstaan tussen populaire en minder populaire winkellocaties.

Het verschil tussen A-, B- en C-steden zal in de toekomst duidelijker zichtbaar worden, stelt retaildeskundige Maarten van Lit van vastgoedadviseur DTZ Zadelhoff en bestuurslid van de Nederlandse Raad van Winkelcentra. In de nieuwsbrief ‘Duidelijk.‘ van het vastgoedbedrijf beschrijft hij zes trends in retailvastgoed. Een daarvan is dat hij ziet er over een paar jaar nog maar 65 A-, B- of C-steden bestaan. Daartoe rekent hij Amsterdam (A), Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Maastricht (B).

 

Hema in ‘minder’ gebied 

 

Van Lit voorspelt dat de ‘mindere’ gebieden een Blokker, Kruidvat en Hema overhouden. Dat heeft volgens hem te maken met toerisme dagjesmensen en toeristen; consumenten zijn bereid te reizen naar betere winkelgebieden met een niet-alledaags aanbod. 

 

Winkelvastgoedeigenaar Vastned ziet dat de tweedeling die tussen populaire en minder populaire winkellocaties groeit. In hun kwartaalupdate schrijven ze dat in zogeheten premium city high streets in de eerste negen maanden van dit jaar twintig huurcontracten sloten voor 2,9 miljoen euro. Dit was met een gemiddelde huurverhoging van 33,5 procent. Als voorbeeld noemen ze het pand in Utrecht dat ze verhuren aan schoenenmerk Timberland, waarvoor ze de huur verhoogde met 35 procent.

 

Locatie moet passen bij imago winkel

 

‘Toonaangevende retailers zijn in toenemende mate kritisch over de locatie van hun winkel’, staat in het rapport. ‘De locatie van de winkel moet passen bij het imago dat de retailer met het merk wil neerzetten’. In hoofd winkelstraaten in kleinere plaatsen sloot Vastned in de eerste negen maanden van 2015 in totaal 63 huurcontracten af, dat ging gepaard met een gemiddelde huurverlaging van 17,3 procent.

 

Op Textilia.nl lees je binnenkort hoe een expertgroep van de retaildenktank Shopping Tomorrow de toekomst van het winkelgebied ziet. Blijf dit volgen op deze site, Facebook en Twitter.